Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Paneelikeskustelu etiikan oppimismenetelmänä terveysalalla

Aaltonen, Krista; Carpén, Sallamari; Valve, Laura (2015)

Avaa tiedosto
Aaltonen_Carpen_Valve.pdf (831.3Kt)
Lataukset: 


Aaltonen, Krista
Carpén, Sallamari
Valve, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100515129
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin osana kansainvälistä kolmivuotista INEC (Increasing Ethical Competence in Midwifery Education and Practice) -projektia. Projektin tarkoituksena oli kehittää kätilötyön eettistä osaamista niin koulutuksessa kuin kliinisessä kätilötyössä.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää seksuaali- ja lisääntymisterveyden etiikan opetusta. Tarkoituksena oli myös järjestää etiikan teemapäivä Turun Ammattikorkeakoulussa kätilö- ja terveydenhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli aikaisempaa tietoa hyödyntämällä laatia opetustapahtuma, jonka toteuttamisella ja arvioinnilla pyrittiin kehittämään seksuaali- ja lisääntymisterveyden sekä naistentautien opetusta ammattikorkeakoulussa hoitotyön koulutusohjelmassa, lähtökohtana eettinen lähestymistapa.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Toiminnallinen osuus koostui paneelikeskustelun suunnittelemisesta ja sen järjestämisestä. Opinnäytetyön aineisto pohjautui kirjallisuuskatsaukseen aikaisemmista tutkimuksista, kirjallisuudesta että tietokantahauista. Aineistoa arvioinnin pohjaksi kerättiin myös palautelomakkeen sekä suullisen palautteen muodossa teemapäivään sekä paneelikeskusteluun osallistuneilta opettajilta, opiskelijoilta sekä työelämän edustajilta. Aineisto analysoitiin TENK:n (Tutkimuseettinen neuvottelukunta) tieteellistä käytäntöä noudattaen.

Paneelikeskustelu koettiin toimivaksi oppimisen työvälineeksi, kunhan aikaa paneelikeskustelulle on varattu tarpeeksi. Paneelikeskustelun etuina koettiin sen monimuotoiset mahdollisuudet, muun muassa vastakkainasetteluun, case tapausten käyttöön sekä sen toimivuuteen esimerkiksi pienryhmäkeskustelujen käynnistäjänä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste