Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Muutosjohtamisen käsikirja esimiehelle
Heikkonen, Janika (2015)
Heikkonen, Janika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101215363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101215363
Tiivistelmä
Prisma-keskuksen houkuttelevuuden turvaamiseksi Pirkanmaan Osuuskauppa rakensi Prisma Kangasalle aivan uudella konseptilla toimivan ravintolamaailman: Osuusravintola Oksan. Tavoitteena oli luoda asiakkaita houkutteleva ravintolakokonaisuus, jossa huomioitiin koko perheen tarpeet. Seuraava Osuusravintola Oksa suunniteltiin avattavaksi 3.12.2015 Prisma Kalevaan. Muutoksen ja muutosjohtamisen näkökulmasta oli keskeistä selvittää Kangasalan projektin keskeiset onnistumiset ja kehittämisen kohteet. Tämän pohjalta mietittiin keinoja alkavan Kalevan muutosprojektissa hyötyjen saavuttamiseksi.
Opinnäytetyössä nostettiin esille muutosjohtamisen onnistumisen kannalta keskeiset teemat: muutosten maailma, muutosjohtajan profiili, muutosviestintä ja näiden teemojen soveltaminen käytännössä. Tutkimuksellinen osuus nojasi Pirkanmaan Osuuskaupan päättyneeseen muutosprojektiin, Osuusravintola Oksaan. Lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus ja menetelminä hyödynnettiin sekä haastattelua että kyselyä. Tutkimuk-sen tulokset tukivat aiheesta aikaisemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia sekä teoriaviitekehyksen ajatusta siitä, että juuri viestintä ja esimiestyö saavat eniten negatiivista palautetta muutosprojektien jälkipuinneissa. Todettiin, että vaaditaan konkreettisia työkaluja esimiestyön tueksi, jotta muutos voidaan johtaa onnistuneesti läpi. On pyrittävä ymmärtämään työntekijöiden muutoskyvykkyyttä ja huomioitava yksilölliset tarpeet heidän muutosmatkallaan, sillä vain heidän kauttaan onnistunut muutos on mahdollinen.
Teoriaviitekehyksen ja Case Oksan tutkimustuloksien perusteella voitiin todeta, että keskeisiä tekijöitä muutosjohtamisen onnistumisen takaamisessa olivat monipuolinen muutosviestintä, työntekijöiden osallistaminen ja huomioiminen sekä esimiestyössä onnistuminen. Muutosjohtamisen tueksi muodostettiin johtamisen työkalut näiden teemojen pohjalta. Muutoksen viestimisen helpottamiseksi ja jatkuvan viestinnän takaamiseksi luotiin runko viestintäsuunnitelman laatimiseksi, joka luo pohjan muutosviestinnän to-teuttamiseksi käytännössä sekä muutoksen aikana että sen jälkeen. Työntekijöiden hyvinvoinnin takaamiseksi ja positiivisten muutoskokemusten lisäämiseksi pohdittiin keino-ja työntekijöiden jaksamisen tukemiseen ja heidän osallistamiseensa muutokseen sen toteuttajina. Esimiestyön onnistumisen takaamiseksi nostettiin esiin keskeisiä johtamisen teemoja ja loppuun tiivistettiin hyvän muutosjohtajan keskeisimmät teesit. Oli tärkeää pohtia, millä keinoilla muutoksen eri vaiheissa vellovat työntekijät saadaan innostumaan ja tarttumaan muutokseen. Miten luodaan inspiraatiota ja innostusta?
Opinnäytetyössä nostettiin esille muutosjohtamisen onnistumisen kannalta keskeiset teemat: muutosten maailma, muutosjohtajan profiili, muutosviestintä ja näiden teemojen soveltaminen käytännössä. Tutkimuksellinen osuus nojasi Pirkanmaan Osuuskaupan päättyneeseen muutosprojektiin, Osuusravintola Oksaan. Lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus ja menetelminä hyödynnettiin sekä haastattelua että kyselyä. Tutkimuk-sen tulokset tukivat aiheesta aikaisemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia sekä teoriaviitekehyksen ajatusta siitä, että juuri viestintä ja esimiestyö saavat eniten negatiivista palautetta muutosprojektien jälkipuinneissa. Todettiin, että vaaditaan konkreettisia työkaluja esimiestyön tueksi, jotta muutos voidaan johtaa onnistuneesti läpi. On pyrittävä ymmärtämään työntekijöiden muutoskyvykkyyttä ja huomioitava yksilölliset tarpeet heidän muutosmatkallaan, sillä vain heidän kauttaan onnistunut muutos on mahdollinen.
Teoriaviitekehyksen ja Case Oksan tutkimustuloksien perusteella voitiin todeta, että keskeisiä tekijöitä muutosjohtamisen onnistumisen takaamisessa olivat monipuolinen muutosviestintä, työntekijöiden osallistaminen ja huomioiminen sekä esimiestyössä onnistuminen. Muutosjohtamisen tueksi muodostettiin johtamisen työkalut näiden teemojen pohjalta. Muutoksen viestimisen helpottamiseksi ja jatkuvan viestinnän takaamiseksi luotiin runko viestintäsuunnitelman laatimiseksi, joka luo pohjan muutosviestinnän to-teuttamiseksi käytännössä sekä muutoksen aikana että sen jälkeen. Työntekijöiden hyvinvoinnin takaamiseksi ja positiivisten muutoskokemusten lisäämiseksi pohdittiin keino-ja työntekijöiden jaksamisen tukemiseen ja heidän osallistamiseensa muutokseen sen toteuttajina. Esimiestyön onnistumisen takaamiseksi nostettiin esiin keskeisiä johtamisen teemoja ja loppuun tiivistettiin hyvän muutosjohtajan keskeisimmät teesit. Oli tärkeää pohtia, millä keinoilla muutoksen eri vaiheissa vellovat työntekijät saadaan innostumaan ja tarttumaan muutokseen. Miten luodaan inspiraatiota ja innostusta?