Sadut varhaiskasvatuksen tukena
Kotoneva, Outi (2015)
Kotoneva, Outi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315375
Tiivistelmä
Tavoitteenani oli tutkia, miten päiväkodinopettajat ja lastenhoitajat hyödyntävät satuja omassa työssään sekä selvittää, millainen merkitys saduilla on lapselle päiväkodinopettajan ja lastenhoitajan näkökulmasta. Teoriaosuuden alussa käsittelen satuja yleisellä tasolla, jonka jälkeen käsittelen satuja lapsen maailmassa ja viimeisenä tuon esille sadut varhaiskasvatuksessa tuloksieni sekä teorian kautta.
Toteutin opinnäytetyöni laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Haastattelin kuutta päiväkodin kasvattajaa eräästä Seinäjoen päiväkodista. Kasvattajat työskentelivät 1-6-vuotiaiden lasten ryhmissä. Selvitin sitä, millainen on hyvä satu päiväkodin kasvattajien mielestä, mihin päiväkodin kasvattajat hyödyntävät satuja työssään ja millainen merkitys saduilla on lapselle päiväkodin kasvattajien näkökulmasta.
Tutkimustulosten mukaan päiväkodin kasvattajat kokivat sadut tärkeänä osana päiväkodin arkea. Satuja hyödynnettiin päiväkodin arjessa hyvin monipuolisesti ja vaihtelevissa tilanteissa, kuten siirtymätilanteissa, erilaisilla tuokioilla ja lepohetkellä. Päiväkodin arjessa satuja hyödynnettiin viiden kasvattajan mukaan päivittäin ja yhden kasvattajan mukaan lähes päivittäin, ei aivan joka päivä. Kasvattajat kokivat satujen merkityksen varhaiskasvatuksessa erittäin tärkeäksi. Satujen avulla voitiin käsitellä jotain lapsen perheessä tapahtunutta asiaa, kuten vanhempien eroa tai läheisen kuolemaa. Sadut koettiin tärkeänä myös lapsen kielellisen kehityksen tukemisessa. Lisäksi sadut rikastuttavat lapsen mielikuvitusta. Tulosten mukaan satujen avulla voidaan käsitellä erilaisia tunteita ja keskustella niistä lasten kanssa. Näiden asioiden lisäksi lapsi saa satujen kautta läheisyyttä ja voi nauttia yhdessäolosta aikuisen kanssa.
Toteutin opinnäytetyöni laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Haastattelin kuutta päiväkodin kasvattajaa eräästä Seinäjoen päiväkodista. Kasvattajat työskentelivät 1-6-vuotiaiden lasten ryhmissä. Selvitin sitä, millainen on hyvä satu päiväkodin kasvattajien mielestä, mihin päiväkodin kasvattajat hyödyntävät satuja työssään ja millainen merkitys saduilla on lapselle päiväkodin kasvattajien näkökulmasta.
Tutkimustulosten mukaan päiväkodin kasvattajat kokivat sadut tärkeänä osana päiväkodin arkea. Satuja hyödynnettiin päiväkodin arjessa hyvin monipuolisesti ja vaihtelevissa tilanteissa, kuten siirtymätilanteissa, erilaisilla tuokioilla ja lepohetkellä. Päiväkodin arjessa satuja hyödynnettiin viiden kasvattajan mukaan päivittäin ja yhden kasvattajan mukaan lähes päivittäin, ei aivan joka päivä. Kasvattajat kokivat satujen merkityksen varhaiskasvatuksessa erittäin tärkeäksi. Satujen avulla voitiin käsitellä jotain lapsen perheessä tapahtunutta asiaa, kuten vanhempien eroa tai läheisen kuolemaa. Sadut koettiin tärkeänä myös lapsen kielellisen kehityksen tukemisessa. Lisäksi sadut rikastuttavat lapsen mielikuvitusta. Tulosten mukaan satujen avulla voidaan käsitellä erilaisia tunteita ja keskustella niistä lasten kanssa. Näiden asioiden lisäksi lapsi saa satujen kautta läheisyyttä ja voi nauttia yhdessäolosta aikuisen kanssa.