Iltasanomat.fin matka-artikkelien kehittäminen ja uudelleenkonseptointi
Ikonen, Inka (2015)
Ikonen, Inka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315381
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyöni toimeksiantona Ilta-Sanomille. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, millaisia matka-artikkeleita lukijat haluavat lukea ja miten nykyisiä artikkeleita voisi kehittää. Ilta-Sanomien päätoimittaja Tapio Sadeoja linjaa, että yritys haluaa jatkossa palvella lukijoitaan entistä paremmin lisäämällä muun muassa lifestyle-sisältöjä, joihin matka-artikkelit kuuluvat. Tämä tutkimus ja sen tulokset antavat työkaluja Sadeojan linjaukselle. Toimeksiantaja ottikin jo loppuvuonna 2014 kaksi, teoreettisen viitekehyksen pohjalta esitettyä konseptia käyttöönsä, jotka osoittautuivat heti toimiviksi.
Tutkimus rajattiin koskemaan pelkästään verkkosivuilla ilmestyviä matka-artikkeleita, ei paperilehdessä ilmestyviä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti suomalaisten matkailutottumuksiin ja internetin käyttöön. Tutkimuskysymys oli: Mitä lukijat haluavat lukea verkossa?
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin lukijakyselyllä, joka julkaistiin syyskuussa 2014 toimeksiantajan verkkosivuilla. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista. Vastauksia kertyi 2 666 kappaletta.
Suomalaisten matkailu on taantumasta huolimatta hienoisessa kasvussa, varsinkin kotimaan matkailu ja päivämatkat ulkomaille ovat nosteessa. Suomalaiset matkustavat nyt muun muassa Iso-Britanniaan, Italiaan, Viroon ja Ruotsiin. Kotimaassa Pohjois-Pohjanmaa kasvattaa suosiotaan, kun taas Lapin suosio laskee.
Teoreettisen viitekehyksen sekä empiirisen osan perusteella selvisi, että tärkeimpiä matkailun trendejä ovat edullisuus, yksilöllisyys, vastuullisuus ja internetin käytön kasvu. Matkailijat etsivät itsenäisesti internetistä edullisimpia matkoja. He ovat hintatietoisia ja arvostavat ympäristöä. Varattuaan matkan vastanneet haluavat eniten tietoa kulttuurista, tavoista ja tottumuksista (47 prosenttia) sekä kohteen säästä (47 prosenttia). Seuraavaksi eniten tietoa kaivataan majoitusvaihtoehdoista, aktiviteeteista ja kulkuyhteyksistä kohteessa.
Tutkimuksen tulosten perusteella esitettiin 11 kehityskohdetta ja toimenpidettä, joilla parantaa matka-artikkeleita. Lukijat kaipaavat käytännön vinkkejä, hinta- ja kohdevertailuja, teemoitet-tuja artikkeleita matkakohteista, visuaalisuutta, interaktiivisuutta ja laadukasta sisältöä.
Tutkimuksen tavoite täyttyi ja toimeksiantajalle esitetään viittä uutta matkakonseptia. Ensimmäinen on Maailmankartta, joka sekä palvelee että on interaktiivinen. Lukija voi painaa hiirellään haluamaansa maata tai kaupunkia ja hänelle listautuu kyseisestä kohteesta kertovat artikkelit. Toinen on Halvalla hyvää -konsepti, jossa asiantuntijat ja lukijat voivat jakaa parhaat säästövinkkinsä matkailuun. Asiantuntijapalstalla auktorisoitu matkailun ammattilainen antaa vinkkejään ja vastaa lukijoiden kysymyksiin. Lisäksi toimeksiantajalle ehdotetaan kuvagalleriaa ja videovinkkejä, jotka nostavat osion visuaalista ilmettä ja monikanavaisuutta, sekä matkailublogeja, joita sivustolla ei tällä hetkellä ole.
Tutkimus rajattiin koskemaan pelkästään verkkosivuilla ilmestyviä matka-artikkeleita, ei paperilehdessä ilmestyviä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti suomalaisten matkailutottumuksiin ja internetin käyttöön. Tutkimuskysymys oli: Mitä lukijat haluavat lukea verkossa?
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin lukijakyselyllä, joka julkaistiin syyskuussa 2014 toimeksiantajan verkkosivuilla. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista. Vastauksia kertyi 2 666 kappaletta.
Suomalaisten matkailu on taantumasta huolimatta hienoisessa kasvussa, varsinkin kotimaan matkailu ja päivämatkat ulkomaille ovat nosteessa. Suomalaiset matkustavat nyt muun muassa Iso-Britanniaan, Italiaan, Viroon ja Ruotsiin. Kotimaassa Pohjois-Pohjanmaa kasvattaa suosiotaan, kun taas Lapin suosio laskee.
Teoreettisen viitekehyksen sekä empiirisen osan perusteella selvisi, että tärkeimpiä matkailun trendejä ovat edullisuus, yksilöllisyys, vastuullisuus ja internetin käytön kasvu. Matkailijat etsivät itsenäisesti internetistä edullisimpia matkoja. He ovat hintatietoisia ja arvostavat ympäristöä. Varattuaan matkan vastanneet haluavat eniten tietoa kulttuurista, tavoista ja tottumuksista (47 prosenttia) sekä kohteen säästä (47 prosenttia). Seuraavaksi eniten tietoa kaivataan majoitusvaihtoehdoista, aktiviteeteista ja kulkuyhteyksistä kohteessa.
Tutkimuksen tulosten perusteella esitettiin 11 kehityskohdetta ja toimenpidettä, joilla parantaa matka-artikkeleita. Lukijat kaipaavat käytännön vinkkejä, hinta- ja kohdevertailuja, teemoitet-tuja artikkeleita matkakohteista, visuaalisuutta, interaktiivisuutta ja laadukasta sisältöä.
Tutkimuksen tavoite täyttyi ja toimeksiantajalle esitetään viittä uutta matkakonseptia. Ensimmäinen on Maailmankartta, joka sekä palvelee että on interaktiivinen. Lukija voi painaa hiirellään haluamaansa maata tai kaupunkia ja hänelle listautuu kyseisestä kohteesta kertovat artikkelit. Toinen on Halvalla hyvää -konsepti, jossa asiantuntijat ja lukijat voivat jakaa parhaat säästövinkkinsä matkailuun. Asiantuntijapalstalla auktorisoitu matkailun ammattilainen antaa vinkkejään ja vastaa lukijoiden kysymyksiin. Lisäksi toimeksiantajalle ehdotetaan kuvagalleriaa ja videovinkkejä, jotka nostavat osion visuaalista ilmettä ja monikanavaisuutta, sekä matkailublogeja, joita sivustolla ei tällä hetkellä ole.