Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median käyttö matkan eri vaiheissa

Nuottimäki, Iina (2015)

 
Avaa tiedosto
Nuottimaki_Iina.pdf (846.0Kt)
Lataukset: 


Nuottimäki, Iina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315390
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona suomalaiselle matkailumedialle Rantapallo Oy:lle. Opinnäytetyö kartoitti matkaprosessin eri vaiheissa käytettyjä sosiaalisen median kanavia sekä niiden käyttötarkoitusta. Vastaajilta kysyttiin myös, kuinka paljon sosiaalisesta mediasta hankittu tieto vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä ja mitä matkailutiedon lähteitä sekä sosiaalisen median kanavia he pitävät luotettavimpina lähteinä matkan suunnittelussa. Tutkimukseen sisältyi yhteensä 11 suosittua sosiaalisen median kanavaa, ja sen tavoitteena oli tuottaa uutta, hyödyllistä sekä yleistettävissä olevaa tietoa kaikille sosiaalisessa mediassa toimiville matkailualan tahoille.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin Webropol -verkkokyselysovellusta käyttäen. Tutkimukseen kerättiin vastauksia kolmen viikon ajan 10.–31. maaliskuuta 2015 välisenä aikana. Kysely julkaistiin sekä Rantapallon verkkosivuilla että Facebook-sivuilla, ja siihen saatiin yhteensä 710 vastausta.

Tutkimustulosten mukaan suomalaiset käytävät sosiaalista mediaa tasaisesti ennen matkaa, matkan aikana sekä sen jälkeen. Suosituinta sosiaalisen median käyttö on kuitenkin matkan suunnitteluvaiheessa. Ennen matkaa sosiaalista mediaa käytetään eniten matkaideoiden ja -kohteiden ja majoituksen etsimiseen tai eri kohteiden vertailuun. Matkailijoita kiinnostaa myös paikallistieto matkustusympäristöstä kuten retket ja muut vapaa-ajan aktiviteetit, säätiedot sekä kulkuyhteydet. Melko usein etsitään myös tietoa ravintolatarjonnasta, tapahtumista ja hintatasosta kohteessa. Matkan suunnitteluvaiheessa eniten käytettiin yksityisten henkilöiden blogeja, TripAdvisoria ja Facebookia.

Matkan aikana sosiaalista mediaa käytetään eniten yhteydenpitoon ystävien kanssa ja matkakuvien jakamiseen, mutta myös kohdetiedon etsimiseen. Käytetyimpiä kanavia olivat Facebook, Instagram ja TripAdvisor. Myös matkan jälkeen sosiaalisen median pääasiallinen käyttötarkoitus on matkakuvien ja kokemusten jakaminen, jota harrastettiin niin ikään Facebookissa, Instagramissa ja TripAdvisorissa. Osa myös innostuu etsimään inspiraatiota seuraavaa matkaa varten. Tutkimuksessa Facebook osoittautui selkeästi suosituimmaksi sosiaalisen median kanavaksi matkan kaikissa eri vaiheissa.

Luotettavimmaksi matkailutiedoksi koetaan virallisilta matkailusivustoilta sekä ystäviltä ja sukulaisilta saatu tieto. Lähes yhtä luotettavana koetaan matkatoimistojen tarjoama matkailutieto. Television, radion, lehtien ja aikakauslehtien artikkeleihin ja uutisiin luotetaan jonkin verran, mutta sosiaalisen median tarjoamaan matkailutietoon luotetaan selvästi vähiten. Kaikista tutkimukseen sisällytetyistä sosiaalisen median kanavista eniten luottamusta koetaan yksityishenkilöiden blogeja kohtaan ja toisiksi eniten TripAdvisorin tarjoamaa tietoa kohtaan. Sosiaalisessa mediassa esillä oleva matkailutieto vaikutti valtaosan lopulliseen matkapäätökseen vähintään jonkin verran.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste