Ajoneuvokohtaisen kustannuslaskentajärjestelmän luominen jätteenkuljetusyritykselle
Lehtiniemi, Ismo (2015)
Lehtiniemi, Ismo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101515449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101515449
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi jätteenkuljetuspalveluita tarjoava yritys. Työn tavoitteena oli selvittää mitkä ovat toimeksiantajayrityksen kustannuslajit ja -paikat sekä kuinka yrityksen kustannusten jakaminen tulisi toteuttaa. Näiden tietojen pohjalta yritykselle kehiteltiin ehdotus
ajoneuvokohtaisesta kustannuslaskentajärjestelmästä sekä lista järjestelmän toimivuuden vaatimista toimintatapamuutoksista.
Työn teoriaosuus koostuu kustannusten määrittelystä, kustannuslaji- ja kustannuspaikkalaskennasta sekä suoritekohtaisesta kustannuslaskennasta. Teorian rakentamisessa hyödynnettiin kustannuslaskentaan liittyvää kirjallisuutta.
Kehitystyön tuloksena syntynyt ajoneuvokohtainen kustannuslaskentajärjestelmä kehitettiin Microsoft Excelillä ja se rakennettiin yksilötyönä. Yrityksen kustannuslajien selvittämisessä käytettiin apuna yrityksen henkilöstön alakohtaista asiantuntemusta. Laskentajärjestelmä jakaa yrityksen kaikki kustannukset ajoneuvojen kesken, joka mahdollistaa ajoneuvokohtaisten kustannustietojen seuraamisen.
Tämän työn tuloksena syntynyt ajoneuvokohtainen laskentajärjestelmä on ehdotus toimeksiantajayritykselle sisäisen laskennan tehostamiseksi. Laskentajärjestelmä ei ole toistaiseksi käyttökelpoinen, sillä se vaatii työssä esiteltyjen toimintatapamuutosten toteuttamista. Jos laskentajärjestelmä otetaan käyttöön, se parantaa toimeksiantajayrityksen kustannusten seurantaa ja mahdollistaa sisäisen laskennan hyödyntämistä laajemmin tulevaisuudessa. Järjestelmän päätarkoitus on nykytilan selvittäminen, mutta se mahdollistaa myös tulevaisuuden päätöksentekoa, kuten esimerkiksi palveluiden kannattavuuden sekä hinnoittelun tarkastelun.
ajoneuvokohtaisesta kustannuslaskentajärjestelmästä sekä lista järjestelmän toimivuuden vaatimista toimintatapamuutoksista.
Työn teoriaosuus koostuu kustannusten määrittelystä, kustannuslaji- ja kustannuspaikkalaskennasta sekä suoritekohtaisesta kustannuslaskennasta. Teorian rakentamisessa hyödynnettiin kustannuslaskentaan liittyvää kirjallisuutta.
Kehitystyön tuloksena syntynyt ajoneuvokohtainen kustannuslaskentajärjestelmä kehitettiin Microsoft Excelillä ja se rakennettiin yksilötyönä. Yrityksen kustannuslajien selvittämisessä käytettiin apuna yrityksen henkilöstön alakohtaista asiantuntemusta. Laskentajärjestelmä jakaa yrityksen kaikki kustannukset ajoneuvojen kesken, joka mahdollistaa ajoneuvokohtaisten kustannustietojen seuraamisen.
Tämän työn tuloksena syntynyt ajoneuvokohtainen laskentajärjestelmä on ehdotus toimeksiantajayritykselle sisäisen laskennan tehostamiseksi. Laskentajärjestelmä ei ole toistaiseksi käyttökelpoinen, sillä se vaatii työssä esiteltyjen toimintatapamuutosten toteuttamista. Jos laskentajärjestelmä otetaan käyttöön, se parantaa toimeksiantajayrityksen kustannusten seurantaa ja mahdollistaa sisäisen laskennan hyödyntämistä laajemmin tulevaisuudessa. Järjestelmän päätarkoitus on nykytilan selvittäminen, mutta se mahdollistaa myös tulevaisuuden päätöksentekoa, kuten esimerkiksi palveluiden kannattavuuden sekä hinnoittelun tarkastelun.