IT-palveluiden muotoilu ja tuotteistaminen
Silberstein, Joachim (2015)
Silberstein, Joachim
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102015528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102015528
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on produkti, jota on lähdetty toteuttamaan vuonna 2014 ja saatu valmiiksi vuoden 2015 aikana. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Kaukomarkkinat Oy, joka maahantuo, myy ja markkinoi ammattikäyttöön tarkoitettuja elektroniikkatuotteita. Toimeksiantajalle on
asiakaskokemusten perusteella syntynyt tarve kehittää tarjottavia IT-palveluja. Ensisijaisiksi tavoitteiksi on asetettu IT-palveluiden konkretisointi ja palveluesitteen luominen. Tuotteistaminen ja konseptointi rajataan tässä vaiheessa koskemaan Kaukomarkkinat Oy:n liikkuvan
työn liiketoimintaa. Toissijaisena tavoitteena on havaita ja kirjata palvelutarjontaan liittyvät
kehitystoimenpiteet.
Opinnäytetyön päätavoitteiden osalta aihetta lähestytään käsittelemällä pintapuolisesti tietotekniikan
merkitystä työelämässä ja selvittämällä liikkuvan työn käsitettä. Tuotteistamista ja palvelumuotoilua käydään läpi ja niihin liittyvien teorioiden avulla ja pohditaan alustavaa palvelutarjontaa ja määritellään tuotteistetun palvelupaketin sisältöä ja ydinosaamista. Palvelutarjontakuvion avulla kerrotaan millaisista palveluista on kyse ja myöhemmässä vaiheessa
palveluihin ja niiden sisältöön pureudutaan tarkemmin.
Opinnäytetyön toissijaisten tavoitteiden osalta lähestytään sellaisia kehitystoimenpiteitä, joiden
avulla yritys pystyy toteuttamaan palveluliiketoimintaansa järjestelmällisesti ja kehittämään tarjottavia palveluita entisestään. Kehityskohteita ovat prosessien ja prosessikuvausten luonti, leasing- ja yhteistyömallien kehittäminen sekä palveluiden markkinoinnin suunnittelu.
Ensimmäisen vaiheen tuloksena on saatu luotua palveluvalikoima sisältöineen sekä konkretisointia
varten palveluesite. Palveluesitteen avulla toimeksiantajan on helpompi havainnollistaa asiakkailleen tarjottavat palvelut ja niiden sisältö. Kirjattujen kehitystoimenpiteiden avulla toimeksiantaja voi parantaa palvelua entisestään luomalla toimivat palveluprosessit ja tarjota kattavampaa palvelua leasingpalvelun avulla tai yhteistyökumppanien kautta.
asiakaskokemusten perusteella syntynyt tarve kehittää tarjottavia IT-palveluja. Ensisijaisiksi tavoitteiksi on asetettu IT-palveluiden konkretisointi ja palveluesitteen luominen. Tuotteistaminen ja konseptointi rajataan tässä vaiheessa koskemaan Kaukomarkkinat Oy:n liikkuvan
työn liiketoimintaa. Toissijaisena tavoitteena on havaita ja kirjata palvelutarjontaan liittyvät
kehitystoimenpiteet.
Opinnäytetyön päätavoitteiden osalta aihetta lähestytään käsittelemällä pintapuolisesti tietotekniikan
merkitystä työelämässä ja selvittämällä liikkuvan työn käsitettä. Tuotteistamista ja palvelumuotoilua käydään läpi ja niihin liittyvien teorioiden avulla ja pohditaan alustavaa palvelutarjontaa ja määritellään tuotteistetun palvelupaketin sisältöä ja ydinosaamista. Palvelutarjontakuvion avulla kerrotaan millaisista palveluista on kyse ja myöhemmässä vaiheessa
palveluihin ja niiden sisältöön pureudutaan tarkemmin.
Opinnäytetyön toissijaisten tavoitteiden osalta lähestytään sellaisia kehitystoimenpiteitä, joiden
avulla yritys pystyy toteuttamaan palveluliiketoimintaansa järjestelmällisesti ja kehittämään tarjottavia palveluita entisestään. Kehityskohteita ovat prosessien ja prosessikuvausten luonti, leasing- ja yhteistyömallien kehittäminen sekä palveluiden markkinoinnin suunnittelu.
Ensimmäisen vaiheen tuloksena on saatu luotua palveluvalikoima sisältöineen sekä konkretisointia
varten palveluesite. Palveluesitteen avulla toimeksiantajan on helpompi havainnollistaa asiakkailleen tarjottavat palvelut ja niiden sisältö. Kirjattujen kehitystoimenpiteiden avulla toimeksiantaja voi parantaa palvelua entisestään luomalla toimivat palveluprosessit ja tarjota kattavampaa palvelua leasingpalvelun avulla tai yhteistyökumppanien kautta.