Suuhygienistin ergonomisen työskentelyn kehittäminen : opetusvideon avulla
Leino, Ida-Sofia; Kauppila, Suvi (2015)
Leino, Ida-Sofia
Kauppila, Suvi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102115566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102115566
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on hyvin tärkeä ja alati kehittyvä. Ergonomiaa on tutkittu viimeaikoina laajasti. Yhä enemmän ergonomia otetaan huomioon tuotekehittelyssä ja tilojen suunnittelussa. Tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat tutkimusten mukaan yleistyneet suuhygienistien keskuudessa. Oikeaoppinen ergonomia tulisi opetella jo opiskeluvaiheessa, jotta kuormittavuusaste työelämässä olisi matalampi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo, joka tuli Turun ammattikorkeakoulun käyttöön. Tavoite oli kehittää suuhygienistiopiskelijoiden ergonomiaa opetusvideon avulla. Suuhygienistiopiskelijat saivat tuotoksen avulla ajankohtaista ja yksityiskohtaista tietoa alaan liityvästä ergonomiasta. Opinnäytetyön tehtävä oli luoda opetusmateriaalia, jota on helppo pysäyttää, kelata sekä toistaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tuotos on opetusvideo, joka koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä fysioterapiaopiskelijoiden tekemien raporttien yhteenvedosta. Tuotos on nähtävissä YouTube’issa nimellä ”Suuhygienistin ergonomisen työskentelyn kehittäminen”.
Opetusvideon tekemiselle oli hyvät perusteet, sillä kirjallisuudesta ja fysioterapiaopiskelijoiden tekemistä raporteista löytyi monia yhtäläisyyksiä. Koska raporteissa havaittiin useita virheitä, suuhygienistiopiskeljat tarvitsevat tulevaisuudessa enemmän ohjausta oikeaoppisen ergonomian hallintaan. Tuotoksena syntynyttä opetusvideota voisi jatkokehittelyn näkökulmasta hyödyntää esimerkiksi lisäämällä videoon osuus hammaslääkärin ja hammashoitajan kaksintyöskentelystä sekä videon tekstejä voisi kääntää englanniksi aiheen ollessa ajankohtainen myös maailmanlaajuisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo, joka tuli Turun ammattikorkeakoulun käyttöön. Tavoite oli kehittää suuhygienistiopiskelijoiden ergonomiaa opetusvideon avulla. Suuhygienistiopiskelijat saivat tuotoksen avulla ajankohtaista ja yksityiskohtaista tietoa alaan liityvästä ergonomiasta. Opinnäytetyön tehtävä oli luoda opetusmateriaalia, jota on helppo pysäyttää, kelata sekä toistaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tuotos on opetusvideo, joka koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä fysioterapiaopiskelijoiden tekemien raporttien yhteenvedosta. Tuotos on nähtävissä YouTube’issa nimellä ”Suuhygienistin ergonomisen työskentelyn kehittäminen”.
Opetusvideon tekemiselle oli hyvät perusteet, sillä kirjallisuudesta ja fysioterapiaopiskelijoiden tekemistä raporteista löytyi monia yhtäläisyyksiä. Koska raporteissa havaittiin useita virheitä, suuhygienistiopiskeljat tarvitsevat tulevaisuudessa enemmän ohjausta oikeaoppisen ergonomian hallintaan. Tuotoksena syntynyttä opetusvideota voisi jatkokehittelyn näkökulmasta hyödyntää esimerkiksi lisäämällä videoon osuus hammaslääkärin ja hammashoitajan kaksintyöskentelystä sekä videon tekstejä voisi kääntää englanniksi aiheen ollessa ajankohtainen myös maailmanlaajuisesti.