Ottelutapahtuman kehittäminen : Case Kokkolan Hermes
Salo, Timo; Jääskelä, Jaakko (2015)
Salo, Timo
Jääskelä, Jaakko
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102115578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102115578
Tiivistelmä
Käsittelimme ja tutkimme opinnäytetyössämme jääkiekkoseura Kokkolan Hermeksen edustusjoukkueen ottelutapahtumaa. Toimeksiantajan Kokkolan Hermeksen tavoite oli löytää ehdotuksia ja ratkaisuja ottelutapahtuman uudistamiseksi ja kehittämiseksi. Asiakastyytyväisyyskyselyssä oli tarkoitus selvittää katsojien mielipiteitä nykyisestä ottelutapahtumasta ja kehittämisen kohteista. Pyrimme rakentamaan kyselyn niin, että kehittämisen kohteisiin saataisiin selkeitä ehdotuksia.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä, jääkiekkoa, tapahtumaa, urheilumarkkinointia ja kyselytutkimusta. Teoriaosuuden lähdemateriaalit koostuvat kotimaisesta kirjallisuudesta ja internet–sivustoista. Suoritimme asiakastyytyväisyyskyselyn katsojille Kokkolan jäähallissa Helmikuussa 2015 jääkiekon Suomi-sarjan runkosarjaottelussa Kokkolan Hermes – HCIK. Katsojia ottelussa oli yhteensä 465 henkeä ja hyväksyttäviä vastauksia saatiin 181 kappaletta. Kyselyn avulla oli tarkoitus saada selvät prosenttijakaumat vastauksista sekä mahdollisimman paljon avoimia palautteita.
Kyselystä saaduista vastauksista huomataan, että Kokkolan Hermeksen edustusjoukkueen ottelutapahtumassa on paljon hyvää, mutta myös paljon kehitettävää. Vaikka jääkiekko on itsessään varsin vauhdikas ja viihdyttävä laji seurata, kaipaa ottelutapahtuma myös paljon muuta pelin lisäksi. Kyselystä käy ilmi, että katsojat pitävät ottelun oheispalveluita tärkeänä. Tämä johtuu varmasti siitä, että ottelutapahtuman aikana pelissä on kaksi noin 20 minuutin erätaukoa. Opinnäytetyömme loppuosassa käsitellään ja analysoidaan katsojien vastauksia ja kehitysehdotuksia. Toivomme, että Kokkolan Hermes pystyy rakentamaan ja kehittämään ottelutapahtumaansa tämän opinnäytetyön pohjalta.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä, jääkiekkoa, tapahtumaa, urheilumarkkinointia ja kyselytutkimusta. Teoriaosuuden lähdemateriaalit koostuvat kotimaisesta kirjallisuudesta ja internet–sivustoista. Suoritimme asiakastyytyväisyyskyselyn katsojille Kokkolan jäähallissa Helmikuussa 2015 jääkiekon Suomi-sarjan runkosarjaottelussa Kokkolan Hermes – HCIK. Katsojia ottelussa oli yhteensä 465 henkeä ja hyväksyttäviä vastauksia saatiin 181 kappaletta. Kyselyn avulla oli tarkoitus saada selvät prosenttijakaumat vastauksista sekä mahdollisimman paljon avoimia palautteita.
Kyselystä saaduista vastauksista huomataan, että Kokkolan Hermeksen edustusjoukkueen ottelutapahtumassa on paljon hyvää, mutta myös paljon kehitettävää. Vaikka jääkiekko on itsessään varsin vauhdikas ja viihdyttävä laji seurata, kaipaa ottelutapahtuma myös paljon muuta pelin lisäksi. Kyselystä käy ilmi, että katsojat pitävät ottelun oheispalveluita tärkeänä. Tämä johtuu varmasti siitä, että ottelutapahtuman aikana pelissä on kaksi noin 20 minuutin erätaukoa. Opinnäytetyömme loppuosassa käsitellään ja analysoidaan katsojien vastauksia ja kehitysehdotuksia. Toivomme, että Kokkolan Hermes pystyy rakentamaan ja kehittämään ottelutapahtumaansa tämän opinnäytetyön pohjalta.