Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

XXL Sports & Outdoor:n markkinointiviestinnän onnistuminen Pirkanmaalla

Partala, Noora-Maija (2015)

 
Avaa tiedosto
Partala_Noora-Maija.pdf (871.1Kt)
Lataukset: 


Partala, Noora-Maija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102215617
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin norjalainen urheiluketju, XXL Sport & Outdoor on onnistunut sen markkinointiviestinnän tavoitteiden saavuttamisessa Suomessa, Pirkanmaalla. XXL on uudenlainen urheilukonsepti, joka tarjoaa saman katon alta Pohjoismaiden laajimman urheilu- ja ulkoiluvälineiden valikoiman aina markkinoiden edullisimpaan hintaan. XXL rantautui Suomen markkinoille keväällä 2014, ja tämän jälkeen se on lähtenyt markkinoimaan itseään hyvin aggressiivisesti suomalaisille kuluttajille. Ketjun markkinointiviestinnän tavoite ensimmäisen kolmen vuoden ajan on kasvattaa tunnettuutta Suomessa ja nyt tämän työn tarkoituksena on tutkia, kuinka siinä on onnistuttu tähän mennessä Pirkanmaalla. Ensimmäinen XXL-tavaratalo Pirkanmaalle avattiin syksyllä 2014.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu urheilukaupan alasta, yrityksen imagosta, brandista ja sen tunnettuudesta sekä markkinointiviestinnästä. XXL Sport & Outdoor esitellään omassa luvussaan, mutta sen lisäksi yritys kulkee mukana koko työn ajan teorian rinnalla.

Tutkimus suoritettiin survey eli kyselyhaastattelumenetelmän avulla Pirkanmaan 5 eri asuinkunnassa syyskuussa 2015. Pirkanmaalaisia haastateltiin Tampereella, Kangasalla, Nokialla, Lempäälässä ja Ylöjärvellä. Haastattelupaikkoina toimivat Tampereen ammattikorkeakoulu, Kangasalan- ja Nokian lukiot sekä kauppakeskukset Ideapark ja Elo. Kyselyyn osallistuneet henkilöt valittiin satunnaisotantamenetelmää käyttäen. Kyselyyn osallistui yhteensä 227 ihmistä ja suurin osa heistä oli 15–24 -vuotiaita naisia.

Tutkimuksen mukaan XXL:n markkinointiviestintä on onnistunut Pirkanmaalla melko hyvin. XXL poikkeaa alan muista toimijoista etenkin hintatason ja valikoiman laajuuden perusteella, jonka vuoksi erityisesti näiden kahden tunnettuuden selvittäminen oli tärkeää. Tutkimuksesta ilmeni, että hintataso ja valikoiman laajuus tunnettiin Pirkanmaalla hyvin. Myös kohderyhmä oli hyvin tunnettu asia. Puolestaan se, että XXL:n valikoima koostuu merkkituotteista omien tuotemerkkien sijasta, tiedettiin Pirkanmaalla hieman heikommin. Yli puolet vastaajista myös piti XXL:ää halpisketjuna tai ei osannut sanoa mitään väittämään ’’XXL on halpisketju’’. Myöskään muista tavarataloista, XXL:n huoltopalvelusta ja verkkokaupasta ei tiedetty Pirkanmaalla kovin hyvin. XXL on tavoittanut kuluttajat parhaiten lehtien kautta, mikä on ketjun yksi päämediakanavista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste