”Tänk om jag var” : Ett sociokulturellt konstprojekt med åk 5 i Malms skola
Ahlstrand-Jalonen, Catarina (2015)
Ahlstrand-Jalonen, Catarina
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102815768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102815768
Tiivistelmä
Syftet med mitt examensarbete är att granska och undersöka om kreativ verksamhet kan ge en positiv upplevelse undervisningen för elever. Jag presenterar hur man kan förverkliga ett bildkonst projekt i praktiken med en skolklass för att bygga en bro mellan skola och samhället. I mitt examensarbete har jag sammanfattat kunskap i praktik och teori och hittat samband mellan dessa. Jag presenterar Malms skola årskurs 5 konst projekt ”Tänk om jag var” i sin helhet och den litteratur jag läst och som jag har haft hjälp av. Jag tar upp forskningsmetoder som enkäter, gruppintervju och observation i beskrivandet av mina resultat och slutsatser. Jag använder mig delvis av den nya läroplanen särskilt med fokus på bildundervisningen.
Min frågeställning i examensarbetet var: Är det en positiv upplevelse för eleverna att delta i en konst/ utställningsprojekt som detta och utanför skolmiljön? Det resultat jag kommit fram till är att projektet ”Tänk om jag var” var en positiv upplevelse. Det gav inspiration och väckte nyfikenhet till konst, material och olika bildtekniker. The purpose of this thesis is to study whether creative activities can create a positive experience in students' education. I will use the example of how a practical visual arts project can be done with a school class to build a bridge between the school and the community. In my thesis, I have combined practical experience and theory by finding connections between them. I will present the art project “Tänk om jag var” (Imagine if I were), created by the year 5 students at the Malms School in Parainen, Finland, and also use the literature that I have read. I will use research methods such as surveys, group interviews and observation in the collection and analysis of my data and results. I will also partly use the new curriculum, focusing on art education.
The research question for my thesis was: Is it a positive experience for the students to participate in an art/exhibition project like this outside the school? The result that I found was that the “Tänk om jag var” project was a positive experience. It inspired the pupils and increased their curiosity to art, materials and different visual arts techniques.
Min frågeställning i examensarbetet var: Är det en positiv upplevelse för eleverna att delta i en konst/ utställningsprojekt som detta och utanför skolmiljön? Det resultat jag kommit fram till är att projektet ”Tänk om jag var” var en positiv upplevelse. Det gav inspiration och väckte nyfikenhet till konst, material och olika bildtekniker.
The research question for my thesis was: Is it a positive experience for the students to participate in an art/exhibition project like this outside the school? The result that I found was that the “Tänk om jag var” project was a positive experience. It inspired the pupils and increased their curiosity to art, materials and different visual arts techniques.