Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Jakten på den gyllene verktygslådan : En studie kring pedagogiska förhållningssätt och didaktiska utgångspunkter inom sångundervisning

Nyman, Pamela (2015)

 
Avaa tiedosto
Den gyllene verktygsladan 2015.pdf (975.2Kt)
Lataukset: 


Nyman, Pamela
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102615709
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att beskriva och analysera vilka metoder och förhållningssätt som tilltalar mig när det gäller sångundervisning. Frågorna som ställs är: Vilka värderingar ligger till grund för mitt arbete som sångpedagog? Vilka metoder och förhållningssätt tilltalar mig med utgångspunkt i mina värderingar? För att besvara forskningsfrågorna har undersökningen baserats dels på en litteraturstudie med vars hjälp jag positionerat och definierat min pedagogiska grundsyn, dels på de metoder och förhållningssätt som sånglärarna jag haft under studietiden tillämpat. Materialet har sedan prövats och analyserats i ljuset av min egen förförståelse och tankar kring hur jag vill arbeta som sångpedagog. Jag använder mig av en hermeneutisk forskningsansats.

Resultatet visar att en metod som omfattar konkreta verktyg kan vara till hjälp för mig när det gäller sångtekniska frågor. Samtidigt vill jag lägga större vikt vid att jobba utifrån tolkning, uttryck och att coacha eleven i att hitta sin egen väg när det gäller sång och musik. Jag tror på elevens inneboende potential och att det egna ansvaret i lärprocessen är väsentligt. Ett coachande förhållningssätt i undervisningen har visat sig vara en naturlig följd utifrån min pedagogiska grundsyn och de förhållningssätt och metoder som utkristalliserats i arbetet.
 
The aim of the study is to define methods and approaches appealing to me when it comes to teaching how to sing. The questions asked are: Which are my basic values concerning working as a singing teacher? Which methods and approaches appeals to me based on my values? The research is partly based on a literature study where I have positioned my basic pedagogic view, and partly on the methods and approaches applied by the singing teachers during my studies. The data has then been analyzed in the light of my own preunderstanding and thoughts concerning how I want to work as a singing teacher. The study is based on a hermeneutic analysis.

The result of the research shows that a method comprising concrete tools can be of help for me when it comes to singing technique. However I still want to focus more on working with interpretation, expression, and coaching the student in finding her own way when it comes to singing and music. I believe in the students’ inner potential and that their own responsibility is essential. A coaching approach in teaching appears to be a natural course based on my basic pedagogic view and the approaches and methods that have emerged in the study.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste