Säästää vai Säätää? : Työasemalogistiikan asiakasvastuista palveluntuottajan vastuiksi
Ahola, Gitte (2015)
Ahola, Gitte
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110515984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110515984
Tiivistelmä
Tämä kehittämistehtävän loppuraportti käsittelee Puolustusvoimien hallinnollista työasemapalvelua ja sen tuottamista Turvallisuusverkkolain astuttua voimaan 13.1.2015. Turvallisuusverkkolain velvoittamana Puolustusvoimien tuli jatkossa käyttää hallinnollista työasemapalvelua Sisäministeriön alaisen Hallinnon tietotekniikkakeskuksen, HAL-TIK, tuottamana. Samaan aikaan hallinnollisen työasemapalvelun uudistamisen kanssa astui voimaan Puolustusvoimauudistus 2015. Sen myötä lakkautettiin joitakin hallintoyksiköitä, perustettiin uusia ja muokattiin jäljelle jääneiden hallintoyksiköiden organisaatioita ja tehtäviä. Haasteeksi uuden muotoisessa hallinnollisessa työasemapalvelussa nousi työasemalogistiikan palveluiden puuttuminen. Palveluiden puuttuminen johti lisääntyneisiin asiakasvastuisiin.
Kehittämistehtävä on tehty laadullisena, kvalitatiivisena tutkimuksena. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli tuottaa vastuumatriisi, jossa määriteltiin jokaisen palveluverkoston osapuolen roolit ja tehtävät hallinnollisessa työasemapalvelussa. Kehittämistehtävän tavoitteena oli palveluketjuanalyysi-menetelmää hyödyntäen antaa kehittämisehdotuksia siitä, mitä toimenpiteitä tulee tehdä, jotta asiakasvastuu muuttuu palveluntuottajan vastuuksi myös työasemalogistiikan osalta.
Kehittämistehtävän edetessä nousi esiin hypoteesi siitä, että työasemalogistiikan haasteet voisivat olla ratkaistavissa työasemien leasing-menettelyn kautta, jolloin työasemien omistamisen sijaan työasemat vuokrataan. Leasing-toiminnollisuuden tutkiminen toi kuitenkin esille uusia asiakaskohtaisia tehtäviä. Niistä voitiin kuitenkin todeta, että ne ovat haluttaessa ostettavissa palveluina Hallinnon tietotekniikkakeskukselta.
Kehittämistehtävässä päädyttiin siihen tulokseen, että mikäli leasing-toiminnollisuutta ei tahdota käyttää, Puolustusvoimien Logistiikkalaitos voi itse kehittää työasemalogistiikan palveluita kolmen Logistiikkarykmenttinsä kautta ja näin helpottaa asiakkaiden toimintaa. Jatkokehitysehdotuksena nähtiin myös strategisen kumppanin, Millogin hyödyntäminen työasemalogistiikan valtakunnallisessa hallinnassa.
Kehittämistehtävä on tehty laadullisena, kvalitatiivisena tutkimuksena. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli tuottaa vastuumatriisi, jossa määriteltiin jokaisen palveluverkoston osapuolen roolit ja tehtävät hallinnollisessa työasemapalvelussa. Kehittämistehtävän tavoitteena oli palveluketjuanalyysi-menetelmää hyödyntäen antaa kehittämisehdotuksia siitä, mitä toimenpiteitä tulee tehdä, jotta asiakasvastuu muuttuu palveluntuottajan vastuuksi myös työasemalogistiikan osalta.
Kehittämistehtävän edetessä nousi esiin hypoteesi siitä, että työasemalogistiikan haasteet voisivat olla ratkaistavissa työasemien leasing-menettelyn kautta, jolloin työasemien omistamisen sijaan työasemat vuokrataan. Leasing-toiminnollisuuden tutkiminen toi kuitenkin esille uusia asiakaskohtaisia tehtäviä. Niistä voitiin kuitenkin todeta, että ne ovat haluttaessa ostettavissa palveluina Hallinnon tietotekniikkakeskukselta.
Kehittämistehtävässä päädyttiin siihen tulokseen, että mikäli leasing-toiminnollisuutta ei tahdota käyttää, Puolustusvoimien Logistiikkalaitos voi itse kehittää työasemalogistiikan palveluita kolmen Logistiikkarykmenttinsä kautta ja näin helpottaa asiakkaiden toimintaa. Jatkokehitysehdotuksena nähtiin myös strategisen kumppanin, Millogin hyödyntäminen työasemalogistiikan valtakunnallisessa hallinnassa.