Hakijoiden kokemukset johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman valintakokeesta
Harjuoja, Liisa-Maria (2015)
Harjuoja, Liisa-Maria
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110516010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110516010
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Haaga-Helian johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelma. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten Haaga-Helian johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman kevään 2015 valintakokeeseen osallistujat kokivat valintakoeprosessin. Koulutusohjelmassa on noudatettu uutta opetussuunnitelmaa (OPS2014) syksystä 2014 lähtien. Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman valintakokeen uudistuksen onnistumista.
Vuoden 2014 alusta ammattikorkeakoulujen rahoitus- ja säädösohjausta on uudistettu edistämään rakenteellista uudistumista, toiminnan laatua sekä vaikuttavuutta. Ammattikorkeakoulut yhdessä Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa vastaavat, että korkeakoulujen opiskelijavalinnat sekä korkeakoulurakenteet on uudistettu vuoden 2015 loppuun mennessä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan Suomen koulutuspolitiikan linjauksiin, tavoitteisiin sekä nykyisen hallituskauden korkeakoulutukseen kohdistuviin säästötoimiin ja ammattikorkeakoulujen rahoituksen määräytymisperusteisiin. Ammattikorkeakoulujen rahoitus perustuu tulokseen. Hyvään tulokseen osaltaan vaikuttavat myös onnistuneesti järjestetyt valintakokeet sekä hyvin valitut ja opiskeluunsa motivoituneet opiskelijat. Omassa luvussa käsitellään johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman henkilöstön osallistuminen hakuprosessiin sekä valintakokeen järjestelyyn.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen menetelmä. Siihen sisällytettiin myös kvalitatiivisia elementtejä avoimilla kysymyksillä kuin myös tutkijan ulkopuolista havainnointia. Tutkimus suoritettiin kontrolloidusti lomakekyselyllä 28.5.2015 Haaga-Helian Pasilan toimipisteessä johdon assistenttityön ja kielten valintakokeessa. Valintakokeeseen osallistui 250 henkilöä, joista 197 palautti täytetyn kyselylomakkeen. Näin ollen vastausprosentiksi saatiin 78,8 %.
Hakijat olivat pääosin tyytyväisiä hakumenettelyyn ja valintakokeeseen. Kattavan tutkimusaineiston ja esimerkiksi osallistujien avoimien palautteiden perusteella voitiin päätellä, mitkä hakumenettelyn ja valintakokeen osat vaatisivat vielä kehittämistä ja mihin suuntaan.
Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin. Tähän vaikuttivat toimeksiantajan ja ohjaavan opettajan ohjeistus, hyvin koordinoitu kyselytutkimuksen toteutus, oikean kohderyhmän valinta ja kattava tutkimusaineisto.
Vuoden 2014 alusta ammattikorkeakoulujen rahoitus- ja säädösohjausta on uudistettu edistämään rakenteellista uudistumista, toiminnan laatua sekä vaikuttavuutta. Ammattikorkeakoulut yhdessä Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa vastaavat, että korkeakoulujen opiskelijavalinnat sekä korkeakoulurakenteet on uudistettu vuoden 2015 loppuun mennessä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan Suomen koulutuspolitiikan linjauksiin, tavoitteisiin sekä nykyisen hallituskauden korkeakoulutukseen kohdistuviin säästötoimiin ja ammattikorkeakoulujen rahoituksen määräytymisperusteisiin. Ammattikorkeakoulujen rahoitus perustuu tulokseen. Hyvään tulokseen osaltaan vaikuttavat myös onnistuneesti järjestetyt valintakokeet sekä hyvin valitut ja opiskeluunsa motivoituneet opiskelijat. Omassa luvussa käsitellään johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman henkilöstön osallistuminen hakuprosessiin sekä valintakokeen järjestelyyn.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen menetelmä. Siihen sisällytettiin myös kvalitatiivisia elementtejä avoimilla kysymyksillä kuin myös tutkijan ulkopuolista havainnointia. Tutkimus suoritettiin kontrolloidusti lomakekyselyllä 28.5.2015 Haaga-Helian Pasilan toimipisteessä johdon assistenttityön ja kielten valintakokeessa. Valintakokeeseen osallistui 250 henkilöä, joista 197 palautti täytetyn kyselylomakkeen. Näin ollen vastausprosentiksi saatiin 78,8 %.
Hakijat olivat pääosin tyytyväisiä hakumenettelyyn ja valintakokeeseen. Kattavan tutkimusaineiston ja esimerkiksi osallistujien avoimien palautteiden perusteella voitiin päätellä, mitkä hakumenettelyn ja valintakokeen osat vaatisivat vielä kehittämistä ja mihin suuntaan.
Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin. Tähän vaikuttivat toimeksiantajan ja ohjaavan opettajan ohjeistus, hyvin koordinoitu kyselytutkimuksen toteutus, oikean kohderyhmän valinta ja kattava tutkimusaineisto.