Haasteita kiintymyssuhteessa
Kytölä, Nina; Korhonen, Pia (2015)
Kytölä, Nina
Korhonen, Pia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110616027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110616027
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä kou-luikäisen lapsen arjesta selviytymiseen koulupäivän aikana. Teoriatiedon lisäksi työssä on käytetty ha-vainnointia ja pienimuotoisia asiantuntijakeskusteluja sairaalakouluvierailuilta.
Kiintymyssuhde on lapsen suhde kasvattajaansa, johon hän tarvittaessa turvautuu. Kiintymyssuhteella tarkoitetaan tunnesäätelysuhdetta, jossa aikuinen säätelee lapsen tunnetilaa. Näin lapsi pystyy kokemaan niin hyvää kuin pahaa oloa ja voimakkaitakin tunteita ja ajan myötä oppii itse tunnesäätelytaitoja. Tähän liittyy tiiviisti varhainen vuorovaikutus, jolla tarkoitetaan kaikkea kasvattajan ja lapsen välistä kommuni-kaatiota; ilmeitä, eleitä ja sanoja, jotka ovat käytössä lapsen ensimmäisinä elinvuosina.
Opinnäytetyössä käydään läpi kiintymyssuhdemalleja joita ovat turvallinen, turvaton ja ristiriitainen kiin-tymyssuhde. Yleisimmin suhde on turvallinen ja lapsen kehitys on tapahtunut häiriöittä, jolloin lapsi ko-kee olevansa turvassa ja hyväksytty. Joissakin tapauksissa kiintymyssuhde voi kuitenkin järkkyä tai lapsi voi jopa kokea traumaattisen kokemuksen elämässään. Näistä aiheutuvia tunne-elämän haasteita sekä auttamismenetelmiä, kuten vuorovaikutteista kehityspsykoterapiaa ja PLACE-asennetta, opinnäytetyössä käydään tarkemmin läpi.
Aihe on ajankohtainen ja hyödyllinen varhaiskasvatuksessa sekä hoitotyössä. Havainnointien ja asiantun-tijahaastattelujen perusteella todettiin, että PLACE-asennetta käytettiin usein lapsen kanssa vuorovaikutus-tilanteissa. Oppilaiden ja opettajien välillä oli luottamuksellinen suhde ja ilmapiiri pienryhmäopetuksessa oli avointa ja rohkaisevaa.
Kiintymyssuhde on lapsen suhde kasvattajaansa, johon hän tarvittaessa turvautuu. Kiintymyssuhteella tarkoitetaan tunnesäätelysuhdetta, jossa aikuinen säätelee lapsen tunnetilaa. Näin lapsi pystyy kokemaan niin hyvää kuin pahaa oloa ja voimakkaitakin tunteita ja ajan myötä oppii itse tunnesäätelytaitoja. Tähän liittyy tiiviisti varhainen vuorovaikutus, jolla tarkoitetaan kaikkea kasvattajan ja lapsen välistä kommuni-kaatiota; ilmeitä, eleitä ja sanoja, jotka ovat käytössä lapsen ensimmäisinä elinvuosina.
Opinnäytetyössä käydään läpi kiintymyssuhdemalleja joita ovat turvallinen, turvaton ja ristiriitainen kiin-tymyssuhde. Yleisimmin suhde on turvallinen ja lapsen kehitys on tapahtunut häiriöittä, jolloin lapsi ko-kee olevansa turvassa ja hyväksytty. Joissakin tapauksissa kiintymyssuhde voi kuitenkin järkkyä tai lapsi voi jopa kokea traumaattisen kokemuksen elämässään. Näistä aiheutuvia tunne-elämän haasteita sekä auttamismenetelmiä, kuten vuorovaikutteista kehityspsykoterapiaa ja PLACE-asennetta, opinnäytetyössä käydään tarkemmin läpi.
Aihe on ajankohtainen ja hyödyllinen varhaiskasvatuksessa sekä hoitotyössä. Havainnointien ja asiantun-tijahaastattelujen perusteella todettiin, että PLACE-asennetta käytettiin usein lapsen kanssa vuorovaikutus-tilanteissa. Oppilaiden ja opettajien välillä oli luottamuksellinen suhde ja ilmapiiri pienryhmäopetuksessa oli avointa ja rohkaisevaa.