Measuring dimensions of brand equity among a brand's potential target audience : Case: Brothers, Jyväskylä
Leinonen, Iira (2015)
Leinonen, Iira
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110916123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110916123
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli määrittää Jyväskylässä sijaitsevan miestenvaateliikkeen brändipääoman eri osa-alueita: bränditunnettuutta sekä imagoa yrityksen kohderyhmän keskuudessa. Tavoitteena oli selvittää, mitä kohderyhmän henkilöt tietävät brändistä, kuinka hyvin kohderyhmän jäsenet tunnistavat brändin ja mitä mielikuvia se heissä herättää. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka brändin tunnettuus vaikuttaa kohderyhmän ostokäyttäytymiseen.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi miestenvaateliike Brothers. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kyselytutkimus. Kyselytutkimus valikoitui, sillä se mahdollistaa suuren otannan. Otanta muodostui yrityksen kohderyhmän potentiaalisista asiakkaista. Aineisto kerättiin hyödyntäen kvantitatiivisia menetelmiä. Tietoa kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely pohjautui olemassa oleviin tutkimuksiin, teoriaan ja aiemmin kehitettyihin kyselylomakkeisiin, joita muokkaamalla saatiin muodostettua yrityksen tarpeisiin sopiva kyselylomake. Tutkimuksen aineisto analysoitiin hyödyntämällä kvantitatiivisen tutkimuksen analysointikeinoja.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa Brothersin kohderyhmästä on tietoinen brändistä. Lisäksi mielikuvat brändistä ovat pääasiassa positiivisia ja vastaavat pitkälti Brothersin tavoiteimagoa. Kasvattaakseen brändipääomaansa ja vahvistaakseen asemaansa markkinoilla Brothersin tulisi kuitenkin markkinoida tuotteitaan ja palveluitaan tehokkaammin. Tutkimuksen tulokset ilmaisevat, että bränditunnettuus vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen positiivisesti. Tulosten pohjalta tehtiin suosituksia ja määriteltiin kehitystoimenpiteitä, joilla yritys voisi parantaa tunnettuuttaan.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi miestenvaateliike Brothers. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kyselytutkimus. Kyselytutkimus valikoitui, sillä se mahdollistaa suuren otannan. Otanta muodostui yrityksen kohderyhmän potentiaalisista asiakkaista. Aineisto kerättiin hyödyntäen kvantitatiivisia menetelmiä. Tietoa kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely pohjautui olemassa oleviin tutkimuksiin, teoriaan ja aiemmin kehitettyihin kyselylomakkeisiin, joita muokkaamalla saatiin muodostettua yrityksen tarpeisiin sopiva kyselylomake. Tutkimuksen aineisto analysoitiin hyödyntämällä kvantitatiivisen tutkimuksen analysointikeinoja.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa Brothersin kohderyhmästä on tietoinen brändistä. Lisäksi mielikuvat brändistä ovat pääasiassa positiivisia ja vastaavat pitkälti Brothersin tavoiteimagoa. Kasvattaakseen brändipääomaansa ja vahvistaakseen asemaansa markkinoilla Brothersin tulisi kuitenkin markkinoida tuotteitaan ja palveluitaan tehokkaammin. Tutkimuksen tulokset ilmaisevat, että bränditunnettuus vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen positiivisesti. Tulosten pohjalta tehtiin suosituksia ja määriteltiin kehitystoimenpiteitä, joilla yritys voisi parantaa tunnettuuttaan.