ITE –menetelmä, johtamisen apuvälineenä. Kirjallisuuskatsaus.
Nevalainen, Juha (2015)
Nevalainen, Juha
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116269
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuus-katsauksen avulla selvittää itsearviointi- ja laadunhal-lintamenetelmän (ITE –menetelmä) käyttöä niin, että tuloksia voidaan käyttää oppimateriaalina johtamisen opinnoissa. Tutkimuskysymyksenä oli: miten ITE –menetelmää on käytetty johtamisen apuvälineenä.
Opinnäytetyön viitekehyksenä selvitetään laatujohtamista, laadunhallintaa ja laatua sekä kirjallisuuskat-sauksen avulla.
Kirjallisuuskatsauksen alkuperäisaineistoon hyväksyttiin vuosien 2011 - 2015 välisenä aikana julkaistut ylemmän ammattikorkeakoulututkintojen opinnäytetyöt sekä yliopistotasoiset opinnäytetyöt, joissa oli käsitelty laatuasiaa ja ITE -menetelmää. Tutkimusaineiston muodosti neljätoista (N=14) ylemmässä am-mattikorkeakoulussa tehtyä opinnäytetyötä.
Alkuperäisaineistoon valikoidut tutkimukset oli toteutettu toiminnallisen tutkimuksen periaatteita nou-dattaen. Lisäksi useammassa tutkimustyöprosessissa oli noudatettu Demingin jatkuvan parantamisen mallia.
Tulosten perusteella ITE –itsearviointi -menetelmänä on hyödynnettävissä hyvin erilaisten yksiköiden laatutoiminnan itsearviointiin ja kehittämiskohteiden määrittämiseen osana muuta kohderyhmän toi-minnan kehittämisprosessia. ITE -menetelmän käyttö sopii sekä pienten, että suurempien yksiköiden laatutyön aloittamiseen, kehittämiseen ja seurantaan.
Opinnäytetyön viitekehyksenä selvitetään laatujohtamista, laadunhallintaa ja laatua sekä kirjallisuuskat-sauksen avulla.
Kirjallisuuskatsauksen alkuperäisaineistoon hyväksyttiin vuosien 2011 - 2015 välisenä aikana julkaistut ylemmän ammattikorkeakoulututkintojen opinnäytetyöt sekä yliopistotasoiset opinnäytetyöt, joissa oli käsitelty laatuasiaa ja ITE -menetelmää. Tutkimusaineiston muodosti neljätoista (N=14) ylemmässä am-mattikorkeakoulussa tehtyä opinnäytetyötä.
Alkuperäisaineistoon valikoidut tutkimukset oli toteutettu toiminnallisen tutkimuksen periaatteita nou-dattaen. Lisäksi useammassa tutkimustyöprosessissa oli noudatettu Demingin jatkuvan parantamisen mallia.
Tulosten perusteella ITE –itsearviointi -menetelmänä on hyödynnettävissä hyvin erilaisten yksiköiden laatutoiminnan itsearviointiin ja kehittämiskohteiden määrittämiseen osana muuta kohderyhmän toi-minnan kehittämisprosessia. ITE -menetelmän käyttö sopii sekä pienten, että suurempien yksiköiden laatutyön aloittamiseen, kehittämiseen ja seurantaan.