Otsikoinnin prosessi Yhteishyvä-lehdessä – näin otsikoidaan vuonna 2015
Karilahti, Outi (2015)
Karilahti, Outi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116262
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitän, millainen on otsikoinnin prosessi 110-vuotiaassa suomalaisessa aikakauslehdessä, Yhteishyvässä. Monelle suomalaiselle tuttu asiakaslehti sisältää tarinoita elämästä ja ihmisistä, ruoasta, arjesta ja muista ajankohtaisista teemoista – unohtamatta tuotejuttuja. Joka toinen kuukausi printtinä ilmestyvä lehti julkaistaan lisäksi joka kuukausi verkkolehtenä nimellä Yhteishyvä Live. Otsikointiin uusia haasteita onkin tuonut uudenlaiset julkaisualustat.
Otsikoinnin prosessin tutkimisen välineenä käytän aineistona lähdekirjallisuutta onnistuneen otsikoinnin teorioista, Yhteishyvän toimituksen haastatteluja sekä selvitän otsikoinnin muutosta vertailemalla kahta lehteä vuosilta 1995 ja 2015. Pohdin muun muassa seuraavia kysymyksiä: miten 20 vuotta näkyy Yhteishyvän otsikoissa? Mihin suuntaan muutosta on tapahtunut? Onko muutos ollut hyvää? Mihin suuntaan otsikointi tulee tulevaisuudessa kehittymään?
Tavoitteenani on luoda Yhteishyvän otsikoinnista kuva, josta toimituskin voisi saada ajatuksia otsikointiinsa: voisiko otsikointia parantaa ja jos, niin miten? Millainen otsikko on hyvä otsikko ja kuinka nykyinen otsikoinnin tyylikirja vastaa hyvän otsikon teoriaa? Millaisia otsikoijia Yhteishyvästä löytyy?
Otsikoinnin prosessin tutkimisen välineenä käytän aineistona lähdekirjallisuutta onnistuneen otsikoinnin teorioista, Yhteishyvän toimituksen haastatteluja sekä selvitän otsikoinnin muutosta vertailemalla kahta lehteä vuosilta 1995 ja 2015. Pohdin muun muassa seuraavia kysymyksiä: miten 20 vuotta näkyy Yhteishyvän otsikoissa? Mihin suuntaan muutosta on tapahtunut? Onko muutos ollut hyvää? Mihin suuntaan otsikointi tulee tulevaisuudessa kehittymään?
Tavoitteenani on luoda Yhteishyvän otsikoinnista kuva, josta toimituskin voisi saada ajatuksia otsikointiinsa: voisiko otsikointia parantaa ja jos, niin miten? Millainen otsikko on hyvä otsikko ja kuinka nykyinen otsikoinnin tyylikirja vastaa hyvän otsikon teoriaa? Millaisia otsikoijia Yhteishyvästä löytyy?