Kylämatkailun markkinointimalli
Lämsä, Risto (2015)
Lämsä, Risto
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116256
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kylämatkailua ja kehittää kylämatkailun markkinointimalli. Kylämatkailun markkinointimallia tullaan testaamaan käytännössä Rovaniemen Yläkemijoen alueella. Opinnäytetyön tilaajana toimi Rovaniemen kaupungin alueelliset palvelut. Tutkimusta varten tein sähköpostikyselyn, joka lähetettiin Rovaniemen kaupungin alueellisten palvelujen johtajalle, Savitaipaleen kunnan elinkeinoasiamiehelle ja Yläkemijoen alueen 13 yrittäjälle, joista neljä vastasi kyselyyn. Sähköpostikyselyn vastauksia käytettiin tukevana osuutena kylämatkailun markkinointimallin kehittämisessä. Savitaipaleen kunnan matkailumarkkinoinnista otettiin ideoita kylämatkailun kehittämiseen Yläkemijoen alueelle.
Teoriaosuudessa kävin läpi käsitteitä matkailusta, matkailutuotteesta, matkailun-, kulttuurin ja luonnon vetovoimasta, maaseutu- ja kylämatkailusta, markkinoinnista matkailumarkkinoinnista, verkostoitumisesta, internetmarkkinoinnista ja perustietoja Yläkemijoen ja Savitaipaleen alueista. Vertailtaessa alueiden nykyisiä matkailumarkkinointikäytäntöjä huomattiin, että Yläkemijoen alueen matkailumarkkinoinnissa on kehitettävää. Puutteita löydettiin saatavuudesta, verkostoitumisesta ja viestinnästä. Sähköpostikyselyyn vastanneiden yrittäjien mielestä alueen matkailumarkkinoinnissa olisi kehitettävää, eikä verkostoitumista ole tällä hetkellä.
Tutkimusten, sähköpostikyselyjen ja vertailujen perusteella kehitin kylämatkailun markkinointimallin. Markkinointimallin kehittämisen pohjana käytin Philip Kotlerin kehittämää ”neljän P:n” mallia. Kylämatkailun markkinointimallin kehittämisen aloitin saatavuuden käsitteestä, jonka kautta rakennettiin kokonaisuus joka käsittää viestinnän ja mielikuvat, henkilöstön ja itse tuotteen.
Teoriaosuudessa kävin läpi käsitteitä matkailusta, matkailutuotteesta, matkailun-, kulttuurin ja luonnon vetovoimasta, maaseutu- ja kylämatkailusta, markkinoinnista matkailumarkkinoinnista, verkostoitumisesta, internetmarkkinoinnista ja perustietoja Yläkemijoen ja Savitaipaleen alueista. Vertailtaessa alueiden nykyisiä matkailumarkkinointikäytäntöjä huomattiin, että Yläkemijoen alueen matkailumarkkinoinnissa on kehitettävää. Puutteita löydettiin saatavuudesta, verkostoitumisesta ja viestinnästä. Sähköpostikyselyyn vastanneiden yrittäjien mielestä alueen matkailumarkkinoinnissa olisi kehitettävää, eikä verkostoitumista ole tällä hetkellä.
Tutkimusten, sähköpostikyselyjen ja vertailujen perusteella kehitin kylämatkailun markkinointimallin. Markkinointimallin kehittämisen pohjana käytin Philip Kotlerin kehittämää ”neljän P:n” mallia. Kylämatkailun markkinointimallin kehittämisen aloitin saatavuuden käsitteestä, jonka kautta rakennettiin kokonaisuus joka käsittää viestinnän ja mielikuvat, henkilöstön ja itse tuotteen.