Palkanlaskentaprosessin kehittäminen tilitoimistossa
Mikkola, Niina (2015)
Mikkola, Niina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116271
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalainen tilitoimisto, ja kehittämiskohteena oli tilitoimiston palkanlaskentaprosessi. Opinnäytetyön aihe tuli toimeksiantajalta, joten aihe on yritykselle tärkeä ja ajankohtainen. Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen palkanlaskentaprosessin nykytila ja löytää mahdollisia kehitysehdotuksia, joiden avulla palkanlaskentaprosessi toimisi tehokkaammin. Tavoitteena oli myös yhdenmukaistaa palkanlaskijoiden toimintatapoja.
Teoriaosuudessa käsiteltiin palkanlaskentaa ohjaavaa normistoa ja lakeja, kuten ennakkoperintälakia ja -asetusta. Teoriaosuuteen kuului myös oleellisesti työnantajan velvollisuuksiin liittyvät asiat. Monista työnantajan velvollisuuksista tässä työssä keskityttiin vain palkanmaksuun liittyviin velvollisuuksiin. Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö ja sen tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista menetelmää. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla tilitoimiston toimistopäällikköä sekä kaikkia viittä palkanlaskijaa.
Haastatteluista selvisi, että palkanlaskijoiden nykyiset toimintatavat eroavat toisistaan. Yhtenäistettäviä toimintatapoja oli muun muassa aineiston käsittelyssä ja arkistoinnissa, ohjelmiston käytössä sekä tulosteiden toimittamisessa. Suurimmiksi syiksi eroavaisuuksiin nähtiin asiakaskohtaiset erot, kahdesta eri tilitoimistosta peräisin olevat palkanlaskijat sekä henkilöstön suuri vaihtuvuus viime vuosien aikana.
Palkanlaskentaprosessin tehostamiseksi pohdittiin kehitysehdotuksia prosessille sekä palkanlaskijoiden toimintatavoille. Kehitysehdotuksia ovat muun muassa toimeksiantosopimusten päivitys, sähköisyyden lisääminen, toimitusaikojen tiedottaminen asiakkaalle sekä työn yhtäjaksoisuus. Kehittämistyössä palkanlaskennan prosessin nykytilan pohjalta kehitettiin ehdotelma uudeksi prosessikaavioksi.
Teoriaosuudessa käsiteltiin palkanlaskentaa ohjaavaa normistoa ja lakeja, kuten ennakkoperintälakia ja -asetusta. Teoriaosuuteen kuului myös oleellisesti työnantajan velvollisuuksiin liittyvät asiat. Monista työnantajan velvollisuuksista tässä työssä keskityttiin vain palkanmaksuun liittyviin velvollisuuksiin. Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö ja sen tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista menetelmää. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla tilitoimiston toimistopäällikköä sekä kaikkia viittä palkanlaskijaa.
Haastatteluista selvisi, että palkanlaskijoiden nykyiset toimintatavat eroavat toisistaan. Yhtenäistettäviä toimintatapoja oli muun muassa aineiston käsittelyssä ja arkistoinnissa, ohjelmiston käytössä sekä tulosteiden toimittamisessa. Suurimmiksi syiksi eroavaisuuksiin nähtiin asiakaskohtaiset erot, kahdesta eri tilitoimistosta peräisin olevat palkanlaskijat sekä henkilöstön suuri vaihtuvuus viime vuosien aikana.
Palkanlaskentaprosessin tehostamiseksi pohdittiin kehitysehdotuksia prosessille sekä palkanlaskijoiden toimintatavoille. Kehitysehdotuksia ovat muun muassa toimeksiantosopimusten päivitys, sähköisyyden lisääminen, toimitusaikojen tiedottaminen asiakkaalle sekä työn yhtäjaksoisuus. Kehittämistyössä palkanlaskennan prosessin nykytilan pohjalta kehitettiin ehdotelma uudeksi prosessikaavioksi.