Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

JAKKin koulutusten myynnissä toteutettava myyntistrategia ja -prosessi

Vettenranta, Marja-Liisa (2015)

 
Avaa tiedosto
Marja-Liisa Vettenranta.pdf (1.188Mt)
Lataukset: 


Vettenranta, Marja-Liisa
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116243
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Jalasjärven aikuiskoulutuskeskuksen koulutusten ja palveluiden myynnin ja myyntiprosessin nykytilannetta. Tavoitteena on saada selville miten niitä tehostettaisiin kohti yhtenäistä strategiaa. Ulkoiset muutostekijät kuten rahoitusten niukkeneminen ja JAKK aikuiskoulutuskeskusta kohtaan nostetut takaisinperintävaatimukset ovat vaikuttaneet toimintaan supistavasti. Tutkimuksen aikana JAKK päätettiin liittää osaksi Sedu Aikuiskoulutusta vuoden 2016 alusta.

Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus. Tutkimuksen toteutustavoiksi valittiin kysely – ja haastattelututkimus käyttäen niissä harkinnanvaraista kohderyhmää. Kyselytutkimus toteutettiin jokaisella osastolla koulutusmyynnin kanssa tekemisissä oleville henkilöille (23 henkilöä) ja haastattelututkimus varsinaista myyntiä toteuttaville henkilöille (6 henkilöä). Tutkimuksessa kerätty aineisto analysoitiin zef-kyselyn analyysiä, sekä sisällön analyysimenetelmää hyödyntäen.

Tutkimuksen tulos toi esiin puutteita ja kehittämiskohteita organisaation myyntiprosessissa sekä tuotteistuksessa. Tarvitaan yhteiset tavoitteita sekä strategia myyntiin. JAKKissa aikaisemmin luodut strategiat ja prosessit pitää päivittää ja ottaa käyttöön. Markkinointi ja myynti toimivat liiaksi erillään. Eri osastot ja henkilötkin toimivat erillään toisistaan, koska ei ole yhteisiä pelisääntöjä. Tiedonkulku ja dokumentointi olivat ongelma. Myyntiä hoidetaan oman työn ohella ja resurssit eivät riitä.

Tutkimuksessa nousi kehittämiskohteiksi oman ajankäytön suunnittelu ja hallinta sekä resurssit. Tiedonkeruu ja dokumentointi sekä tiedonkulku tulee ratkaista jollain sähköisellä asiakkuuksienhallintajärjestelmällä. Lisäksi menestyvällä organisaatiolla tulee olla selkeä tavoite ja päämäärä. On oltava strategiat ja tavoitteet kunnossa ja johdon taholta luotuna selkeät resurssit ja toimintaohjeet sekä tuki. Sosiaalisen median käyttöönotto myynnin ja markkinoinnin työkaluksi on tärkeää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste