Delaktighet och lyhördhet : En kvalitativ studie i vad gott ledarskap innebär inom barndagvården
Pelli, Maija (2015)
Pelli, Maija
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116255
Tiivistelmä
I detta lärdomsprov har jag genom litteraturen tagit fram en grundläggande teori om ledarskap och vad det på daghem innebär. Jag har även utfört fyra kvalitativa intervjuer tillsammans med daghemsföreståndare om deras arbete och deras ledarskap. Utifrån dessa intervjuer har togs det fram vad de känner att är det mest viktiga i arbetet, och hur de kännetecknar sitt ledarskap.
Som resultat av detta lärdomsprov framkom det att ledarskap är svårdefinierat, och att ledarna på daghem är medvetna om den stora uppgift de har som vägledare för verksamheten och upprätthållandet av kvaliteten. Delaktigheten och lyhördheten är deras viktigaste ledord i arbetet som föreståndare för ett daghem. In this thesis I have studied leadership, and more specifically leadership in day care. I have also conducted four qualitative interviews with administrative leaders of day care establishments about their work and their leadership. In these interviews I have found out what they think is the most important in their work, and how they describe their leadership.
As a result of this thesis I found that leadership is very difficult to define, and that the leader of a day care is aware of the big task they have as a guide for the work done in the day care, as well as being the quality-control of the day care. Participation and listening are the most important elements in the work of a manager of a day care.
Som resultat av detta lärdomsprov framkom det att ledarskap är svårdefinierat, och att ledarna på daghem är medvetna om den stora uppgift de har som vägledare för verksamheten och upprätthållandet av kvaliteten. Delaktigheten och lyhördheten är deras viktigaste ledord i arbetet som föreståndare för ett daghem.
As a result of this thesis I found that leadership is very difficult to define, and that the leader of a day care is aware of the big task they have as a guide for the work done in the day care, as well as being the quality-control of the day care. Participation and listening are the most important elements in the work of a manager of a day care.