Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ostopäätösprosessi STS Vaihto-oppilasohjelmasta

Huuhtanen, Alli (2015)

 
Avaa tiedosto
Huuhtanen_Alli.pdf (955.1Kt)
Lataukset: 


Huuhtanen, Alli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111516459
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää, miten ostopäätösprosessi vaihto-oppilasohjelmasta muodostuu STS Vaihto-oppilasohjelmien asiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteena oli myös selvittää, ketkä ovat keskeisessä asemassa vaikuttamassa ostopäätösprosessissa, ja mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätöksen syntyyn. Tutkimuskohteena oli syksyllä 2015 vaihto-oppilaaksi lähtevät nuoret sekä heidän vanhempansa. Tutkimus toteutettiin vuoden 2015 aikana.

Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, joiden avulla koottiin vaihto-oppilaan asiakasprofiili. Lisäksi tutustuttiin ostopäätösprosessiin kokonaisuudessaan aina tarpeen havaitsemisesta ostopäätökseen ja palvelun arviointiin saakka. Tutkimuksen kannalta oli myös olennaista tutkia päätöksentekojoukkoa, eli ketkä ovat mukana vaikuttamassa vaihto-oppilasohjelman osto-päätökseen.

Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusta varten laadittiin nuorille sekä heidän vanhemmilleen omat verkkokyselylomakkeet. Lomakkeen kysymykset perustuivat opinnäytetyön teoriaan. Kyselyiden kokonaisvastausprosentti oli 71 %.

Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että vaihto-oppilaaksi lähtevä nuori on itse kaikista aktiivisin ostopäätösprosessissa ja päätöksentekojoukossa. Nuori on kuitenkin saanut paljon vaikutteita vaihto-oppilaaksi lähtemisestä lähipiiriltään. Vanhemmat ovat myös keskeisessä asemassa muun muassa ostajan roolissa. Vaihto-oppilasohjelman valintaan vaikuttaa olennaisesti muilta saadut kommentit ja kokemukset, eli niin sanottu puskaradio.

Toimeksiantajana toiminut STS Vaihto-oppilasohjelmat sai tämän tutkimuksen avulla ajankohtaista ja tutkimustuloksin todistettavaa tietoa, miten nykynuoret ja heidän vanhempansa muodostavat ostopäätöksen vaihto-oppilasohjelmaan osallistumisesta. Tutkimustulosten avulla voidaan todeta, mihin markkinoinnillisiin toimintoihin kannattaa jatkossakin panostaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste