Evenemangsplanering : 1950-talsveckor på servicehuset Hemmet
Långbacka, Mia (2015)
Långbacka, Mia
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616502
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att skapa ett programförslag för temaveckor som kan genomföras på servicehuset Hemmet i Åbo. Temat för veckorna kommer att vara 1950-talet och temat för evenemanget valdes för att de inneboende på Hemmet var i sina ungdomsår på 50-talet.
För att uppnå syftet av mitt arbete har jag valt att sätta mig in i ämnen som berör evenemangsplanering, de äldre som målgrupp i turismbranschen och deras konsumentbeteende samt situationen och livet i Finland under 1950-talet.
Att definiera äldre som en målgrupp är inte så lätt, eftersom de alla är väldigt olika på grund av deras ekonomiska position, konsumtionsvanor och hälsa. Viktiga faktorer för äldre vid köp av produkt, tjänst eller resa är att det är enkelt, säkert och att man får svar på eventuella frågor. The aim of this Bachelor’s thesis is to create a suggestion for the program of weeks with a 1950’s theme at the retirement home Hemmet in Turku. The theme for the event was chosen, because the elders that live at the retirement home were young in the 50’s. I have also created an action plan based on the theories of event planning.
To reach the aim of the thesis I have read about event planning, elders as a target group and the culture in Finland in the 50’s.
Defining elders as a target group is not always simple, because they are all very different. Their economic position, spending patterns and health vary a lot. When elders want to buy a product or service, it is important for them that it is easy, safe and they can get help if you need it.
För att uppnå syftet av mitt arbete har jag valt att sätta mig in i ämnen som berör evenemangsplanering, de äldre som målgrupp i turismbranschen och deras konsumentbeteende samt situationen och livet i Finland under 1950-talet.
Att definiera äldre som en målgrupp är inte så lätt, eftersom de alla är väldigt olika på grund av deras ekonomiska position, konsumtionsvanor och hälsa. Viktiga faktorer för äldre vid köp av produkt, tjänst eller resa är att det är enkelt, säkert och att man får svar på eventuella frågor.
To reach the aim of the thesis I have read about event planning, elders as a target group and the culture in Finland in the 50’s.
Defining elders as a target group is not always simple, because they are all very different. Their economic position, spending patterns and health vary a lot. When elders want to buy a product or service, it is important for them that it is easy, safe and they can get help if you need it.