Mitä minä olen nyt? Mitä minusta voi vielä tulla? : käsikirja oppilashuollon ammattilaisille tukemaan nuoren uskoa omiin kykyihinsä
Eko, Reetta; Koivisto, Sanni (2015)
Eko, Reetta
Koivisto, Sanni
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716630
Tiivistelmä
Nuoren hyvinvointi tai vastaavasti pahoinvointi koskettaa jokaista nuoren arjessa olevaa ja siinä työskentelevää aikuista. Luultavasti jokainen nuorten parissa työskentelevä tahtoisi omalla toiminnallaan lisätä hyviä kasvun aineksia ja auttaa nuorta välttämään syrjäytymisen tie. Arjessa tilanteet menevät vauhdilla, kohtaamiset tapahtuvat hetkessä, eikä useinkaan ole helppo tietää, mitä kasvun tukeminen ja mielenterveyden vahvistaminen juuri omissa tehtävissä milloinkin tarkoittaa.
Tutkimusten mukaan joka viides nuori kärsii jostakin mielenterveyshäiriöstä. Normaaliluokassa voi olla useampi tavalla tai toisella psyykkisesti huonosti voiva nuori. Nuorten mielenterveyshäiriöille on tyypillistä moniongelmaisuus ja eri häiriöiden samanaikaisuus. Suureksi kysymykseksi nousee, miten tunnistaa joka viides vaikeuksista kärsivä oppilas ja miten nuoren tilanteeseen tulisi puuttua. Koulun henkilökunta, oppilaiden aineenopettajat sekä luokanvalvojat ovat nuoren ongelmatilanteissa ensisijaisin ja mahdollisin asioihin puuttuja koulussa. Kouluterveydenhoitajat, -psykologit, ja -kuraattorit yhdessä opettajien kanssa tuntevat hyvin oppilaansa ja ympäristön, jossa nuori viettää suuren osan päivästä.
Tämän opinnäytetyön kehittämistyönä oli nuoren minäpystyvyyttä tukevan käsikirjan luominen oppilashuollon ammattilaisille tai muille nuorten kanssa työskenteleville. Käsikirjan lisäksi kehit-tämistyöhön kuului käsikirjassa esiteltävän kurssin pilotointi Auran yhtenäiskoulun kuudelle kahdeksasluokkalaiselle nuorelle. Kehittämistyön tavoitteena oli toteuttaa käsikirja, joka toimisi työn tukena monen alan ammattilaisille, jotka työskentelevät nuorten parissa. Käsikirja sisältää menetelmiä, joita on helppo käyttää ryhmässä, mutta myös yksilötyöskentelyssä. Menetelmät ovat melko helposti sovellettavissa ja niitä voi käyttää myös yksittäisinä harjoituksina, jos kurs-simuotoiselle toiminnalle ei ole aikaa. Teimme käsikirjan PDF-muotoon, jotta sen siirtäminen ammattilaisten välillä olisi helppoa.
Tutkimusten mukaan joka viides nuori kärsii jostakin mielenterveyshäiriöstä. Normaaliluokassa voi olla useampi tavalla tai toisella psyykkisesti huonosti voiva nuori. Nuorten mielenterveyshäiriöille on tyypillistä moniongelmaisuus ja eri häiriöiden samanaikaisuus. Suureksi kysymykseksi nousee, miten tunnistaa joka viides vaikeuksista kärsivä oppilas ja miten nuoren tilanteeseen tulisi puuttua. Koulun henkilökunta, oppilaiden aineenopettajat sekä luokanvalvojat ovat nuoren ongelmatilanteissa ensisijaisin ja mahdollisin asioihin puuttuja koulussa. Kouluterveydenhoitajat, -psykologit, ja -kuraattorit yhdessä opettajien kanssa tuntevat hyvin oppilaansa ja ympäristön, jossa nuori viettää suuren osan päivästä.
Tämän opinnäytetyön kehittämistyönä oli nuoren minäpystyvyyttä tukevan käsikirjan luominen oppilashuollon ammattilaisille tai muille nuorten kanssa työskenteleville. Käsikirjan lisäksi kehit-tämistyöhön kuului käsikirjassa esiteltävän kurssin pilotointi Auran yhtenäiskoulun kuudelle kahdeksasluokkalaiselle nuorelle. Kehittämistyön tavoitteena oli toteuttaa käsikirja, joka toimisi työn tukena monen alan ammattilaisille, jotka työskentelevät nuorten parissa. Käsikirja sisältää menetelmiä, joita on helppo käyttää ryhmässä, mutta myös yksilötyöskentelyssä. Menetelmät ovat melko helposti sovellettavissa ja niitä voi käyttää myös yksittäisinä harjoituksina, jos kurs-simuotoiselle toiminnalle ei ole aikaa. Teimme käsikirjan PDF-muotoon, jotta sen siirtäminen ammattilaisten välillä olisi helppoa.