Sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen kehittäminen näyttöön perustuvan tiedon avulla : Kirjallisuuskatsaus leikki-ikäisen lapsen leikkauspeloista
Huhtala, Nina (2015)
Huhtala, Nina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816704
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa erään yliopistollisen sairaalan esimiestehtävissä toimivien henkilöiden näkemystä mahdollisuuksista auttaa sairaanhoitajaa ammatillisen osaamisen kehittämisessä näyttöön perustuvan tiedon avulla. Lisäksi tarkoituksena oli antaa esimerkki kirjallisuuskatsauksesta kouluikäisen lapsen leikkauspeloista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajan tietoisuutta kirjallisuuskatsauksen käyttömahdollisuuksista ammatillisen osaamisen kehittämisessä näyttöön perustuvan tiedon avulla.
Opinnäytetyön ensimmäiseen tutkimuskysymykseen kerättiin aineisto teemahaastatteluilla. Haastattelut analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin mukaan. Opinnäytetyön toinen osa oli kirjallisuuskatsaus, joka toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen ohjeiden mukaan. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista tehtiin lyhyt yhteenveto.
Opinnäytetyön haastatteluista tehdyn analyysin tuloksiksi muodostui seitsemän yläluokkaa. Nämä yläluokat olivat psyykkisen tuen antaminen, tiedonhaun opetus ja mahdollistaminen, suotuisan ilmapiirin luominen, sairaanhoitajan yksilöllisyyden huomioiminen, osaavana esimerkkinä oleminen sairaanhoitajille, moniammatillisuuden hyödyntäminen sekä resurssien antaminen ja mahdollistaminen.
Johtopäätöksenä opinnäytetyön tuloksista voidaan todeta, että esimiehet pyrkivät auttamaan sairaanhoitajaa osaamisen kehittämisessä näyttöön perustuvan tiedon avulla, mutta suurimpina esteinä koetaan olevan resurssien vähyys ja sairaanhoitajien puutteelliset tiedot tiedonhaussa sekä tiedon levittämisessä ja juurruttamisessa käytäntöön.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajan tietoisuutta kirjallisuuskatsauksen käyttömahdollisuuksista ammatillisen osaamisen kehittämisessä näyttöön perustuvan tiedon avulla.
Opinnäytetyön ensimmäiseen tutkimuskysymykseen kerättiin aineisto teemahaastatteluilla. Haastattelut analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin mukaan. Opinnäytetyön toinen osa oli kirjallisuuskatsaus, joka toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen ohjeiden mukaan. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista tehtiin lyhyt yhteenveto.
Opinnäytetyön haastatteluista tehdyn analyysin tuloksiksi muodostui seitsemän yläluokkaa. Nämä yläluokat olivat psyykkisen tuen antaminen, tiedonhaun opetus ja mahdollistaminen, suotuisan ilmapiirin luominen, sairaanhoitajan yksilöllisyyden huomioiminen, osaavana esimerkkinä oleminen sairaanhoitajille, moniammatillisuuden hyödyntäminen sekä resurssien antaminen ja mahdollistaminen.
Johtopäätöksenä opinnäytetyön tuloksista voidaan todeta, että esimiehet pyrkivät auttamaan sairaanhoitajaa osaamisen kehittämisessä näyttöön perustuvan tiedon avulla, mutta suurimpina esteinä koetaan olevan resurssien vähyys ja sairaanhoitajien puutteelliset tiedot tiedonhaussa sekä tiedon levittämisessä ja juurruttamisessa käytäntöön.