Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Monimediaisen kirjan luominen ja käyttö päiväkodin arjessa

Pesonen, Aino; Salakari, Minttu (2015)

 
Avaa tiedosto
Pesonen_Aino_Salakari_Minttu.pdf (926.2Kt)
Lataukset: 


Pesonen, Aino
Salakari, Minttu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816730
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin osana Mobiiliteknologia toiminnan ja kohtaamisen rikastajana -hanketta, jonka toteutti Hämeen ammattikorkeakoulu yhteistyössä yhden avoimen varhaiskasvatustoiminnan yksikön sekä kolmen eteläsuomalaisen kunnan varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä monimediaisen kirjan luomisesta ja käytöstä päiväkodin arjessa sekä ideoita kirjan luomisen ja käytön kehittämiselle.

Tutkimuksen teoreettisissa lähtökohdissa on käsitelty mediakasvatusta ja mobiiliteknologian käyttöä osana varhaiskasvatusta, osallisuutta ja lapsen kehitysvaihetta lähtökohtana monimediaisen kirjan luomisessa. Lisäksi tarkasteltiin lapsen osallisuutta ja sosiaalipedagogista orientaatiota varhaiskasvatuksessa.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siihen osallistui kolme varhaiskasvatuksen ammattilaista. Aineisto hankittiin sähköisellä kyselylomakkeella, josta saatujen vastausten kattavuuden varmistamiseksi aineistoa tarkennettiin puhelinhaastattelulla. Tutkimuksen analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.

Tuloksista kävi ilmi, että lapset olivat innostuneita kirjan luomisesta ja käytöstä, mikä näkyi heidän töissään. Vastaajien mielestä valittu sovellus oli helppokäyttöinen ja lapset oppivat sen nopeasti. Tuloksista ilmeni uusia luomis- ja käyttövariaatioita monimediaiselle kirjalle. Ajankohta toteutukselle olisi vastaajien mukaan voinut olla parempi.

Monimediaisen kirjan luomisella ja käytöllä voidaan tukea lasten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä lapsilähtöisesti. Ajankohta monimediaisen kirjan luomiselle ja käytölle tulisi valita harkiten, jotta sille on riittävästi aikaa. Monimediainen kirja voi tarkoituksenmukaisesti käytettynä olla monipuolinen työväline päiväkodin arjessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste