Muistisairaiden ryhmäkodista TunteVa®- ryhmäkodiksi
Meskanen, Sari (2015)
Meskanen, Sari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816767
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla on pitkään jatkunut validaatiomenetelmän ja myöhemmin TunteVa- toimintamallin koulutus Tampereen Kaupunkilähetys ry:n Petäjäkotikeskuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Petäjäkotikeskuksen kahden muistisairaiden ryhmäkodin toimintaa TunteVa-toimintamallin mukaiseksi ja kartoittaa TunteVa-toimintamallin tämänhetkistä toteutumista ja henkilökunnan kehittämisajatuksia. Tavoitteena oli kehittää muistisairaiden ryhmäkotien toimintaa yhdessä henkilökunnan kanssa ja hyödyntää TunteVa- hoitajakoulutuksen käyneen henkilökunnan haastatteluista saatua tietoa kehittämistyössä. Tavoitteena oli hoidon laadun paraneminen TunteVa-ryhmäkotimallin avulla ja sitä kautta muistisairaan elämänlaadun paraneminen. Opinnäytetyö toteutui kehittämistyönä työyhteisössä ja laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina ryhmissä. Tiedonantajiksi valittiin TunteVa- tai validaatio-hoitajakoulutuksen käynyttä henkilökuntaa muistisairaiden ryhmäkodeista. Haastateltavia oli kahdeksan (N=8). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tiedonantajien kokemuksen mukaan ryhmäkotien henkilökunnalla oli paljon vuorovaikutusosaamista. Vähemmän kuvattiin TunteVa-toimintamalliin kuuluvan terapeuttisen yhteisöhoidon periaatteiden toteutumista. Tiedonantajien mukaan TunteVa-ryhmäkodin ominaisuuksia olivat TunteVa-osaaminen, TunteVa-toimintamallin käyttäminen työvälineenä, toimiva omaisyhteistyö ja TunteVa-ryhmäkodin yhteisöllisyys. TunteVa-toimintamallin käyttämistä voitiin tulosten mukaan edistää toiminnan arvioinnilla, Tun-teVa-osaamisen ylläpitämisellä, ottamalla TunteVa-periaatteet osaksi työyhteisön toimintaa, työhyvinvoinnin ja johtamisen avulla. Työyhteisölähtöisen kehittämisen avulla tuettiin yhteisöllisyyden kehittymistä ryhmäkodeissa.
Johtopäätöksenä ja kehittämisehdotuksena esitetään TunteVa-koulutuksen lisäämistä ja TunteVa-osaamisen vahvistamista ryhmäkodeissa toiminnan säännöllisen arvioinnin, sisäisen koulutuksen ja vertaisohjauksen avulla. TunteVa-koulutusta tulee kehittää vastaamaan työyhteisöjen tarpeita. Esimiehet voivat tukea Tunteva- toimintamallin käyttämistä motivoiden, tukien päätöksentekoa ja mahdollistaen muutosprosessi. Työyhteisö koettiin tämän tutkimuksen tulosten mukaan tärkeäksi voimavaraksi työssä jaksamisen kannalta. TunteVa-periaatteiden toteutuminen myös työyhteisössä edistää toimintamallin käyttöä. Jatkossa voitaisiin tutkia esimerkiksi havainnoimalla, miten TunteVa- toimintamallin jalkauttaminen ryhmäkodeissa on onnistunut. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä myös TunteVa-koulutuksen kehittämisestä.
Tiedonantajien kokemuksen mukaan ryhmäkotien henkilökunnalla oli paljon vuorovaikutusosaamista. Vähemmän kuvattiin TunteVa-toimintamalliin kuuluvan terapeuttisen yhteisöhoidon periaatteiden toteutumista. Tiedonantajien mukaan TunteVa-ryhmäkodin ominaisuuksia olivat TunteVa-osaaminen, TunteVa-toimintamallin käyttäminen työvälineenä, toimiva omaisyhteistyö ja TunteVa-ryhmäkodin yhteisöllisyys. TunteVa-toimintamallin käyttämistä voitiin tulosten mukaan edistää toiminnan arvioinnilla, Tun-teVa-osaamisen ylläpitämisellä, ottamalla TunteVa-periaatteet osaksi työyhteisön toimintaa, työhyvinvoinnin ja johtamisen avulla. Työyhteisölähtöisen kehittämisen avulla tuettiin yhteisöllisyyden kehittymistä ryhmäkodeissa.
Johtopäätöksenä ja kehittämisehdotuksena esitetään TunteVa-koulutuksen lisäämistä ja TunteVa-osaamisen vahvistamista ryhmäkodeissa toiminnan säännöllisen arvioinnin, sisäisen koulutuksen ja vertaisohjauksen avulla. TunteVa-koulutusta tulee kehittää vastaamaan työyhteisöjen tarpeita. Esimiehet voivat tukea Tunteva- toimintamallin käyttämistä motivoiden, tukien päätöksentekoa ja mahdollistaen muutosprosessi. Työyhteisö koettiin tämän tutkimuksen tulosten mukaan tärkeäksi voimavaraksi työssä jaksamisen kannalta. TunteVa-periaatteiden toteutuminen myös työyhteisössä edistää toimintamallin käyttöä. Jatkossa voitaisiin tutkia esimerkiksi havainnoimalla, miten TunteVa- toimintamallin jalkauttaminen ryhmäkodeissa on onnistunut. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä myös TunteVa-koulutuksen kehittämisestä.