Myyjien suorituskyvyn parantaminen valmentavan johtamisen ottein : Sitoutumisella parempaan suorituskykyyn
Tiitinen, Susa (2015)
Tiitinen, Susa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916867
Tiivistelmä
Myynnin alalla käydään tällä hetkellä kovaa kilpailua markkinaosuuksien saamisesta. Myyjien sitoutumisella ja suorituskyvyllä on suuri merkitys tässä pudotuspelissä säilymiseen. Sitoutunut myyjä on halukas tekemään töitä yrityksen tavoitteiden eteen sekä valmis ottamaan riskejä. Kun henkilö on sitoutunut ja hänen suorituskykynsä huipussaan, pystytään tarjoamaan parempaa palvelua ja laatua sekä tehostamaan tuottavuutta. Paremmalla asiakastyytyväisyydellä päästään suurempiin myynteihin ja kannattavuus paranee.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä keinoilla myyjät saadaan aidosti sitoutumaan yritykseen ja sitä kautta koko yrityksen suorituskykyä parannettua. Ydintavoitteena oli löytää konkreettisia keinoja, joita esimiehet voivat käyttää suorituksen johtamiseen. Teoriaosuudessa käydään lyhyesi läpi suorituskyvyn rakentuminen ja sitou-tumisen merkitys yleisellä tasolla. Syvällisemmin käsitellään erilaisia suorituksen johtamisen keinoja ja niiden merkitystä sitoutumiseen. Keinoista esillä ovat tavoitteet ja mittarit, palkitseminen, palaute, kehityskeskustelu sekä inspiroiva ilmapiiri. Lopuksi käydään vielä läpi valmentavaa johtajuutta ja sen merkitystä johtamisessa.
Jotta myyjät saadaan aidosti sitoutumaan yritykseen, on tärkeää motivoida heitä sisäisesti. Sisäiseen motivaatioon pystytään vaikuttamaan kehittämällä myyjien osaamista, arvostamalla heitä ja antamalla kiitosta. Lisäksi jakamalla valtaa ja vastuuta sekä osallistamalla myyjiä päätöksentekoon saadaan heistä sitoutuneempia. Myös esimiehen omalla asenteella on suuri merkitys työssä viihtymiseen sekä kilpailussa pärjäämiseen. Esimiehen tehtävänä on uskoa suuntaan, johon ollaan menossa ja luoda myyjiin tervettä optimismia.
Työn tekemisessä on käytetty hyödyksi kirjoittajan omaa kokemusta alalta, esimiehille tehtyä kyselytutkimusta sekä alan ammattikirjallisuutta. Erillisenä liitteenä luotiin toimeksiantajalle toimitettu koulutusopas, joka on salainen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä keinoilla myyjät saadaan aidosti sitoutumaan yritykseen ja sitä kautta koko yrityksen suorituskykyä parannettua. Ydintavoitteena oli löytää konkreettisia keinoja, joita esimiehet voivat käyttää suorituksen johtamiseen. Teoriaosuudessa käydään lyhyesi läpi suorituskyvyn rakentuminen ja sitou-tumisen merkitys yleisellä tasolla. Syvällisemmin käsitellään erilaisia suorituksen johtamisen keinoja ja niiden merkitystä sitoutumiseen. Keinoista esillä ovat tavoitteet ja mittarit, palkitseminen, palaute, kehityskeskustelu sekä inspiroiva ilmapiiri. Lopuksi käydään vielä läpi valmentavaa johtajuutta ja sen merkitystä johtamisessa.
Jotta myyjät saadaan aidosti sitoutumaan yritykseen, on tärkeää motivoida heitä sisäisesti. Sisäiseen motivaatioon pystytään vaikuttamaan kehittämällä myyjien osaamista, arvostamalla heitä ja antamalla kiitosta. Lisäksi jakamalla valtaa ja vastuuta sekä osallistamalla myyjiä päätöksentekoon saadaan heistä sitoutuneempia. Myös esimiehen omalla asenteella on suuri merkitys työssä viihtymiseen sekä kilpailussa pärjäämiseen. Esimiehen tehtävänä on uskoa suuntaan, johon ollaan menossa ja luoda myyjiin tervettä optimismia.
Työn tekemisessä on käytetty hyödyksi kirjoittajan omaa kokemusta alalta, esimiehille tehtyä kyselytutkimusta sekä alan ammattikirjallisuutta. Erillisenä liitteenä luotiin toimeksiantajalle toimitettu koulutusopas, joka on salainen.