Taideilmaisullinen toimintamalli 5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusympäristöön
Palmi, Eeva-Maija (2015)
Palmi, Eeva-Maija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112016992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112016992
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimintatutkimus, johon kuuluu toimintamallin kokeilu ja sen kirjallinen raportointi sekä käytännön toimintamallin kuvaus. Toimintatutkimuksessa käsitellään 5-vuotiaiden lasten taidetyöskentelyä pienryhmässä.
Opinnäytetyön päätarkoituksena on madaltaa kasvattajan kynnystä hyödyntää kuvataideilmaisua ujojen lasten kanssa. Lisäksi taideilmaisullinen toimintamalli toimii tukena lastentarhanopettajille ja ohjaajille varhaiskasvatussuunnitelman rinnalla sekä tukee lapsen kehitystä kuvataiteen keinoin. Tarkoituksena on virittää sekä kasvattaja että lapsi kuvallisen ilmaisun maailmaan toimintamallin avulla.
Tavoitteeni on innostaa henkilökuntaa kuvatyöskentelyn monipuolisuudesta päiväkotiarjen hektisyydestä huolimatta. Lisäksi tavoitteeni on herättää kiinnostusta myös niiden kasvattajien keskuudessa, jotka eivät koe kuvan tekemistä vahvuudekseen. Pyrin opinnäytetyöni avulla tuomaan käytännöllisen ja houkuttelevan valmiin toimintamallin kuvataidekasvatuksen tueksi varhaiskasvatukseen, jonka avulla suurissa lapsiryhmissä pienryhmätyöskentely nostettaisiin vahvemmin esille. Tavoitteena on mahdollistaa pienryhmätyöskentelyn avulla lapsen yksilöllinen havainnointi ja lapsen yksilölliset tarpeet, erityisesti hiljaisten lasten kehityksen ja kasvun tukeminen.
Opinnäytetyössäni keskityn erityisesti taiteelliseen ilmaisuun ja sen mahdollistamiseen. Korostan teoria- ja toimintaosuudessa taiteen sekä luovuuden monipuolisuutta ja hyötyjä. Toiminnallisessa osuudessa toteutin teoriatiedon pohjalta suunnitellun neljän lapsen kokonaisvaltaista kehitystä tukevan taideilmaisullisen toimintamallin Pispalan päiväkodin 5-vuotiaiden lasten pienryhmälle.
Opinnäytetyöni on laadullinen toimintatutkimus, jossa on etnografisia piirteitä. Lasten ajatukset ja valokuvat ovat koottu työn oheen havainnollistamaan kokonaisuutta. Opinnäytetyöni on toiminnan kehittämistyötä, jossa kuvataide/kuvailmaisutoiminta korostuvat. Käytännön toiminnan jälkeen olen kerännyt lapsilta suullisen ja kirjallisen palautteen.
Kuvailmaisutoiminnan olen suunnitellut omakohtaisen kokemuksen pohjalta, jossa teoriatieto tukee käytännön toteutusta. Olen pyrkinyt rakentamaan lapsilähtöisesti päiväkodin ympäristön virikkeellisyyttä ja viihtyvyyttä yhdessä tekemisen kautta. Opinnäytetyöni tukee omaa ammatillista kasvua ja toimii työvälineenä lasten parissa työskenteleville kasvattajille. Käytännön kuvataidetyöskentely on valmisteltu lapsen kehityksen, varhaiskasvatuksen, kuvataidetyöskentelyn, pienryhmätoiminnan ja taidekasvatuksen teoriatiedon sekä omakohtaisen kokemuksen pohjalta. Kuvataideterapia on ollut myös yksi teoreettinen lähtökohtani toteuttaa pienryhmätyöskentelyä.
Opinnäytetyön päätarkoituksena on madaltaa kasvattajan kynnystä hyödyntää kuvataideilmaisua ujojen lasten kanssa. Lisäksi taideilmaisullinen toimintamalli toimii tukena lastentarhanopettajille ja ohjaajille varhaiskasvatussuunnitelman rinnalla sekä tukee lapsen kehitystä kuvataiteen keinoin. Tarkoituksena on virittää sekä kasvattaja että lapsi kuvallisen ilmaisun maailmaan toimintamallin avulla.
Tavoitteeni on innostaa henkilökuntaa kuvatyöskentelyn monipuolisuudesta päiväkotiarjen hektisyydestä huolimatta. Lisäksi tavoitteeni on herättää kiinnostusta myös niiden kasvattajien keskuudessa, jotka eivät koe kuvan tekemistä vahvuudekseen. Pyrin opinnäytetyöni avulla tuomaan käytännöllisen ja houkuttelevan valmiin toimintamallin kuvataidekasvatuksen tueksi varhaiskasvatukseen, jonka avulla suurissa lapsiryhmissä pienryhmätyöskentely nostettaisiin vahvemmin esille. Tavoitteena on mahdollistaa pienryhmätyöskentelyn avulla lapsen yksilöllinen havainnointi ja lapsen yksilölliset tarpeet, erityisesti hiljaisten lasten kehityksen ja kasvun tukeminen.
Opinnäytetyössäni keskityn erityisesti taiteelliseen ilmaisuun ja sen mahdollistamiseen. Korostan teoria- ja toimintaosuudessa taiteen sekä luovuuden monipuolisuutta ja hyötyjä. Toiminnallisessa osuudessa toteutin teoriatiedon pohjalta suunnitellun neljän lapsen kokonaisvaltaista kehitystä tukevan taideilmaisullisen toimintamallin Pispalan päiväkodin 5-vuotiaiden lasten pienryhmälle.
Opinnäytetyöni on laadullinen toimintatutkimus, jossa on etnografisia piirteitä. Lasten ajatukset ja valokuvat ovat koottu työn oheen havainnollistamaan kokonaisuutta. Opinnäytetyöni on toiminnan kehittämistyötä, jossa kuvataide/kuvailmaisutoiminta korostuvat. Käytännön toiminnan jälkeen olen kerännyt lapsilta suullisen ja kirjallisen palautteen.
Kuvailmaisutoiminnan olen suunnitellut omakohtaisen kokemuksen pohjalta, jossa teoriatieto tukee käytännön toteutusta. Olen pyrkinyt rakentamaan lapsilähtöisesti päiväkodin ympäristön virikkeellisyyttä ja viihtyvyyttä yhdessä tekemisen kautta. Opinnäytetyöni tukee omaa ammatillista kasvua ja toimii työvälineenä lasten parissa työskenteleville kasvattajille. Käytännön kuvataidetyöskentely on valmisteltu lapsen kehityksen, varhaiskasvatuksen, kuvataidetyöskentelyn, pienryhmätoiminnan ja taidekasvatuksen teoriatiedon sekä omakohtaisen kokemuksen pohjalta. Kuvataideterapia on ollut myös yksi teoreettinen lähtökohtani toteuttaa pienryhmätyöskentelyä.