Opiskelijaprojektien suunnittelu ja ohjaus
Järvinen, Risto (2015)
Lataukset:
Järvinen, Risto
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217113
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Hämeen ammattikorkeakoulun Työelämän lähipalvelut. Työn tarkoituksena oli luoda opas projektiohjaajien toiminnan tueksi. Opinnäytetyön taustalla on toimeksiantajan tarve tehostaa opiskelijaprojektien hallintaa operatiivisesti, hyödyntää paremmin vähäisiä ohjausresursseja ja luoda laatustandardit projektien toteuttamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui erilaisten projektioppaiden, projektityöskentelyn teorian ja aiheesta aikaisemmin tehtyjen tutkimusten ympärille. Työ rajattiin käsittelemään suunnittelun osalta pääsääntöisesti projektisuunnitelmaa ja ohjauksen osalta erilaisia ohjauksen keinoja. Opinnäytetyössä ammennettiin tietoa myös opinnäytetyön tekijän omista kokemuksista harjoittelunsa ajalta toimeksiantajaorganisaation palveluksessa.
Opinnäytetyö voidaan rinnastaa tutkimukselliseen kehittämistyöhön. Työn lopputuloksena syntynyttä opasta kehitettiin laadullisen haastattelututkimuksen avulla. Tutkimuksen kohderyhmä koostui projekteja toteuttaneista opiskelijoista, yhdestä kokeneesta opettajaopiskelijasta ja yhdestä toimeksiantajaorganisaation asiantuntijasta.
Opiskelijaprojektien suunnittelun osalta merkittävimpinä menestystekijöinä nousivat esiin selkeä tehtävän- ja vastuunjako, projektitiimin säännöt, projektisuunnitelman sisältö ja asiakkaan tarpeet. Ohjauksen osalta korostuivat erilaiset viestinnän ja vuorovaikutuksen keinot, aktiivinen projektin seuranta ja itse ohjaajan rooli toiminnassa. Eniten ongelmia ja haasteita puolestaan luovat huono viestintä, heikko sitoutuminen, epämääräiset tavoitteet ja kehno tehtävän- ja vastuunjako.
Jatkossa tämän opinnäytetyön tuloksena syntynyttä opasta tulisi kehittää entisestään käyttämällä sitä aktiivisesti ja hankkimalla palautetta sitä käyttäneiltä opiskelijoilta. Lisäksi toimeksiantajaorganisaatio voisi tarkemmin tutkia opiskelijoiden motivaation ja sitoutumisen taustalla vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui erilaisten projektioppaiden, projektityöskentelyn teorian ja aiheesta aikaisemmin tehtyjen tutkimusten ympärille. Työ rajattiin käsittelemään suunnittelun osalta pääsääntöisesti projektisuunnitelmaa ja ohjauksen osalta erilaisia ohjauksen keinoja. Opinnäytetyössä ammennettiin tietoa myös opinnäytetyön tekijän omista kokemuksista harjoittelunsa ajalta toimeksiantajaorganisaation palveluksessa.
Opinnäytetyö voidaan rinnastaa tutkimukselliseen kehittämistyöhön. Työn lopputuloksena syntynyttä opasta kehitettiin laadullisen haastattelututkimuksen avulla. Tutkimuksen kohderyhmä koostui projekteja toteuttaneista opiskelijoista, yhdestä kokeneesta opettajaopiskelijasta ja yhdestä toimeksiantajaorganisaation asiantuntijasta.
Opiskelijaprojektien suunnittelun osalta merkittävimpinä menestystekijöinä nousivat esiin selkeä tehtävän- ja vastuunjako, projektitiimin säännöt, projektisuunnitelman sisältö ja asiakkaan tarpeet. Ohjauksen osalta korostuivat erilaiset viestinnän ja vuorovaikutuksen keinot, aktiivinen projektin seuranta ja itse ohjaajan rooli toiminnassa. Eniten ongelmia ja haasteita puolestaan luovat huono viestintä, heikko sitoutuminen, epämääräiset tavoitteet ja kehno tehtävän- ja vastuunjako.
Jatkossa tämän opinnäytetyön tuloksena syntynyttä opasta tulisi kehittää entisestään käyttämällä sitä aktiivisesti ja hankkimalla palautetta sitä käyttäneiltä opiskelijoilta. Lisäksi toimeksiantajaorganisaatio voisi tarkemmin tutkia opiskelijoiden motivaation ja sitoutumisen taustalla vaikuttavia tekijöitä.