Vitriini- ja a'la carte- tuotteiden katelaskenta : Case: ABC Pirkkala
Kiviranta, Pauliina (2015)
Kiviranta, Pauliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317192
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetytön tarkoituksena oli tehdä Pirkanmaan Osuuskaupan liikennemyymälöitten vitriini- ja a’la carte- tuotteista tuote-analyysi ja sen avulla löytää makeista ja suolaisista vitriinituotteista sekä a’la carte- tuotteista kolme tuotetta, joilla on paras myyntikate sekä paras myyntivolyymi. Tarkoitus oli löytää Pirkanmaan Osuuskaupalla käytettävän kassajärjestelmän tiedoista tarpeelliset ja koostaa niistä selkeästi luettavat taulukot. Tavoitteena oli tulosten perusteella löytää toimenpiteitä, joiden avulla voitaisiin esimerkiksi joidenkin tuotteiden myyntivolyymia tai myyntikatetta kasvattaa. Tärkein tavoite oli saada selville kuitenkin kaikista kolmesta ryhmästä ne huipputuotteet.
Tutkimuksessa käytettiin tulosten selville saamiseksi avuksi menu- analyysia. Menu-analyysi tehtiin makeista ja suolaisista vitriinituotteista sekä a’la carte- tuotteista erikseen. Taulukkoja tehtiin sekä ilman hävikin vaikutusta, että hävikin vaikutus mukaan lukien. Jokaisesta tuoteryhmästä tehtiin yhteensä kaksitoista taulukkoa, viiden kuukauden ajalta. Taulukkoja tehtiin jokaiselta mukana olevalta kuukaudelta erikseen sekä koko ajanjaksolta yhteensä.
Työn tuloksena jokaisesta taulukosta löydettiin kolme tähtituotetta. Tähtituotteet löytyivät suoraan taulukoista, joita sitten vertailtiin ja analysoitiin ja näin sieltä valittiin parhaat tähtituotteet. Tutkimuksessa olevista taulukoista oli myös helppo löytää tietoa eri tuotteiden myyntimääristä sekä hävikkimääristä, joista on varmasti apua toimeksiantajalle.
Tutkimuksen perusteella jotkin tuotteet ovat hyviä myyntituotteita jo sellaisenaan ja jotkin tuotteet ovat sellaisia, jotka kannattaisi poistaa myynnistä kokonaan. Tutkimuksessa tuli ilmi, että jos joidenkin tuotteiden hintaa nostettaisiin kohtuullisesti, voitaisiin niiden myyntikatetta lisätä. Tärkeää olisi kuitenkin miettiä tuotteiden sijoittelua, että niiden myyntimäärät eivät laskisi. Myös myyntimäärien nostolla saataisiin joistakin hyväkatteisista tuotteista vielä parempia. Myyntimääriä voisi nostaa esimerkiksi tuotteiden sijoittelulla ja lisämyynnillä.
Kaikki työssä tehdyt menu- analyysit sekä niistä tehtävät johtopäätökset ja muutostoimenpiteet ovat salassa pidettävää tietoa, eikä niitä julkaista.
Tutkimuksessa käytettiin tulosten selville saamiseksi avuksi menu- analyysia. Menu-analyysi tehtiin makeista ja suolaisista vitriinituotteista sekä a’la carte- tuotteista erikseen. Taulukkoja tehtiin sekä ilman hävikin vaikutusta, että hävikin vaikutus mukaan lukien. Jokaisesta tuoteryhmästä tehtiin yhteensä kaksitoista taulukkoa, viiden kuukauden ajalta. Taulukkoja tehtiin jokaiselta mukana olevalta kuukaudelta erikseen sekä koko ajanjaksolta yhteensä.
Työn tuloksena jokaisesta taulukosta löydettiin kolme tähtituotetta. Tähtituotteet löytyivät suoraan taulukoista, joita sitten vertailtiin ja analysoitiin ja näin sieltä valittiin parhaat tähtituotteet. Tutkimuksessa olevista taulukoista oli myös helppo löytää tietoa eri tuotteiden myyntimääristä sekä hävikkimääristä, joista on varmasti apua toimeksiantajalle.
Tutkimuksen perusteella jotkin tuotteet ovat hyviä myyntituotteita jo sellaisenaan ja jotkin tuotteet ovat sellaisia, jotka kannattaisi poistaa myynnistä kokonaan. Tutkimuksessa tuli ilmi, että jos joidenkin tuotteiden hintaa nostettaisiin kohtuullisesti, voitaisiin niiden myyntikatetta lisätä. Tärkeää olisi kuitenkin miettiä tuotteiden sijoittelua, että niiden myyntimäärät eivät laskisi. Myös myyntimäärien nostolla saataisiin joistakin hyväkatteisista tuotteista vielä parempia. Myyntimääriä voisi nostaa esimerkiksi tuotteiden sijoittelulla ja lisämyynnillä.
Kaikki työssä tehdyt menu- analyysit sekä niistä tehtävät johtopäätökset ja muutostoimenpiteet ovat salassa pidettävää tietoa, eikä niitä julkaista.