Barns och föräldrars upplevelser av leukemi : En kvalitativ litteraturstudie
Lassus, Sofia; Anderson, Jessica (2015)
Lassus, Sofia
Anderson, Jessica
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112016993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112016993
Tiivistelmä
Syftet med vårt examensarbete är att vi som blivande sjukskötare och även annan vårdpersonal skall få mera kunskap och förståelse om hur akut lymfatisk leukemi upplevs av barnet och föräldrarna. Frågorna vi ville ha svar på var: Hur är barnets upplevelser av att leva med leukemi? Hur ser föräldrarnas upplevelser ut som har ett barn med leukemi?
Som teoretisk utgångspunkt har respondenterna använt sig av Katie Erikssons vårdteori (1994) om lidande. Examensarbetet är en litteraturstudie med kvalitativ innehållsanalys som metod. Respondenterna har analyserat vetenskapliga artiklar och sammanställt dem i en resumé.
I resultatet framkom att föräldrarna upplevde en förlorad kontroll när deras barn fått en cancer diagnos, de ville minnas barnet som det var innan det insjuknade. Att få diskutera, ställa frågor och få ärliga svar av vårdpersonal var av stor betydelse för föräldrarna. Barns reaktioner till följd av cancern och behandlingarna var bl.a sömnsvårigheter, psykosociala problem, rädsla och ångest. Något som visat sig vara effektivt mot barns rädsla och ångest vid t.ex. nålstick, var att avleda barnet genom att blåsa såpbubblor eller använda en värmedyna. Föräldrana upplevde också detta som en effektiv metod, istället för medicinska medel. The aim of this thesis is to through a literature study increase our and other health professionals knowledge and understanding about how acute lymphoblastic leukemia is experienced by the child and their parents. The questions we wanted answered where: How is the child's experiences of living with leukemia? How is the parents experiences to have a child with leukemia?
As theoretical framework the respondents used the Katie Eriksson nursing theory (1994) about suffering. The thesis is a literature review with qualitative content analysis method. Respondents have analyzed scientific articles and put them together in a resume.
The result showed that the parents experienced a loss of control when their child received a cancer diagnosis, they wanted to remember the child as it was before it got sick. To discuss, ask questions and get honest answers from health professionals was of great importance to the parents. Children's reactions as a result of the cancer and the treatments were among others sleep disorders, psychosocial problems, fear and anxiety. Somethings that are proved effective against the child's fears and anxiety at for an example needle sticks, was to distract the child by blowing bubbles or use a heating pad. The parents also experienced this as an effective method, rather than medical means.
Som teoretisk utgångspunkt har respondenterna använt sig av Katie Erikssons vårdteori (1994) om lidande. Examensarbetet är en litteraturstudie med kvalitativ innehållsanalys som metod. Respondenterna har analyserat vetenskapliga artiklar och sammanställt dem i en resumé.
I resultatet framkom att föräldrarna upplevde en förlorad kontroll när deras barn fått en cancer diagnos, de ville minnas barnet som det var innan det insjuknade. Att få diskutera, ställa frågor och få ärliga svar av vårdpersonal var av stor betydelse för föräldrarna. Barns reaktioner till följd av cancern och behandlingarna var bl.a sömnsvårigheter, psykosociala problem, rädsla och ångest. Något som visat sig vara effektivt mot barns rädsla och ångest vid t.ex. nålstick, var att avleda barnet genom att blåsa såpbubblor eller använda en värmedyna. Föräldrana upplevde också detta som en effektiv metod, istället för medicinska medel.
As theoretical framework the respondents used the Katie Eriksson nursing theory (1994) about suffering. The thesis is a literature review with qualitative content analysis method. Respondents have analyzed scientific articles and put them together in a resume.
The result showed that the parents experienced a loss of control when their child received a cancer diagnosis, they wanted to remember the child as it was before it got sick. To discuss, ask questions and get honest answers from health professionals was of great importance to the parents. Children's reactions as a result of the cancer and the treatments were among others sleep disorders, psychosocial problems, fear and anxiety. Somethings that are proved effective against the child's fears and anxiety at for an example needle sticks, was to distract the child by blowing bubbles or use a heating pad. The parents also experienced this as an effective method, rather than medical means.