Leikin avulla lisää yhteistoiminnallisuutta! : Päiväkodin yhteistoiminnallisuuden tukeminen leikkipakettiin kehiteltyjen ja käytännössä toteutettujen leikkien avulla.
Marjoniemi, Janna; Lehtovuori, Susanna (2015)
Marjoniemi, Janna
Lehtovuori, Susanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317268
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli tehdä yhteistoiminnallisuutta tukeva leikkipaketti Pelastusarmeijan päiväkotiin. Opinnäytetyönä tuotettiin produktio tilaajalle. Toiminnallisen opinnäytetyömme haasteena oli löytää keinoja kuinka lisätä yhteistoiminnallisuutta Perhosten ryhmään sosiaalisia taitoja sekä tunnetaitoja harjoittamalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa lasten sosiaalisia taitoja sekä lisätä yhteisöllisyyttä Perhosten ryhmässä. Opinnäytetyö tehtiin, jotta päiväkoti sai uusia ideoita sekä näkökulmia yhteisöllisyyden lisäämiseksi.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yhteistoiminnallisuutta, lapsen leikkiä ja sen tärkeyttä sekä sosiaalisia taitoja. Lisäksi tässä osuudessa käsiteltiin ohjaami-sen taitoa sekä lapsen asemaa ryhmässä. Teoriaosuus pohjautui aihetta käsitteleviin teorioihin sekä kirjallisuuteen. Raportointiosassa analysoitiin pidettyjä tuokioita sekä niistä saatua palautetta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallinen osuus toteutettiin pitämällä neljä tuokiokokonaisuutta Pelastusarmeijan päiväkodissa. Pidetyt tuokiot pohjautuivat kehitettyyn leikkipakettiin. Leikkipa-kettiin kehitettiin yhteensä 13 tuokiokokonaisuutta. Pidetyistä tuokioista sekä leikkipaketista pyydettiin palautetta ryhmän lastentarhanopettajilta.
Leikkipakettia muokattiin palautteen ja kehitysideoiden mukaisesti. Valmis leikkipaketti vietiin Pelastusarmeijan päiväkotiin kirjallisena tuotoksena. Uskomme valmiin leikkipaketin olevan hyödyksi ja toimivan tarpeellisena apuvälineenä lastentarhanopettajien työssä jatkossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa lasten sosiaalisia taitoja sekä lisätä yhteisöllisyyttä Perhosten ryhmässä. Opinnäytetyö tehtiin, jotta päiväkoti sai uusia ideoita sekä näkökulmia yhteisöllisyyden lisäämiseksi.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yhteistoiminnallisuutta, lapsen leikkiä ja sen tärkeyttä sekä sosiaalisia taitoja. Lisäksi tässä osuudessa käsiteltiin ohjaami-sen taitoa sekä lapsen asemaa ryhmässä. Teoriaosuus pohjautui aihetta käsitteleviin teorioihin sekä kirjallisuuteen. Raportointiosassa analysoitiin pidettyjä tuokioita sekä niistä saatua palautetta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallinen osuus toteutettiin pitämällä neljä tuokiokokonaisuutta Pelastusarmeijan päiväkodissa. Pidetyt tuokiot pohjautuivat kehitettyyn leikkipakettiin. Leikkipa-kettiin kehitettiin yhteensä 13 tuokiokokonaisuutta. Pidetyistä tuokioista sekä leikkipaketista pyydettiin palautetta ryhmän lastentarhanopettajilta.
Leikkipakettia muokattiin palautteen ja kehitysideoiden mukaisesti. Valmis leikkipaketti vietiin Pelastusarmeijan päiväkotiin kirjallisena tuotoksena. Uskomme valmiin leikkipaketin olevan hyödyksi ja toimivan tarpeellisena apuvälineenä lastentarhanopettajien työssä jatkossa.