Sähkömagneettisen laakeroinnin soveltaminen tyhjöturbojärjestelmään
Loippo, Juho (2015)
Loippo, Juho
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217099
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään sähkömagneettisen laakeroinnin käyttömahdollisuuksia Runtech Systems Oy:n tyhjöturboissa. Runtech ei ole tyytyväinen tämän hetken laakereihinsa, sillä niissä on liian lyhyt huoltoväli, mikä on vaikuttanut turbojen myyntiin. Lyhyt huoltoväli johtuu laakereiden suuresta kehänopeudesta, joka kuluttaa laakerit loppuun jo 1,5 vuodessa.
Opinnäytetyössä käydään läpi laakerijärjestelmän suunnitteluprosessi ja mitoitetaan sähkömagneettiset laakerit. Turbon sisäiset mitat sekä niihin liittyvät dokumentit on poistettu julkisesta raportista. Opinnäytetyössä tarkastellaan yritysten, Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja The Switchin tarjoamia ratkaisuja. The Switch valmistaa Runtechin käyttämät moottorit ja heidän kanssa tutkitaan itselevitoivan moottorin suunnittelun tarjoamia mahdollisuuksia.
Näitä verrataan toisiinsa painoarvotaulukolla ja niistä valitaan paras. Tämän hetken parhaan ratkaisun tarjoaa Foshan-Genesis Active Magnetic Bearings, joka on kiinalainen sähkömagneettisia laakereita valmistava yritys. Tulevaisuudessa on syytä harkita itselevitoivaan moottoriin siirtymistä.
Opinnäytetyössä selvitetään myös sähkömagneettisten laakereiden tulevaisuuden näkymiä ja niiden vaikutuksia Runtechiin niin markkinoilla kuin myös tulevaisuuden tekniikan kehityksessä. Sähkömagneettisia laakereita ei vielä hyödynnetä paljon turboissa yleisesti, mutta jotkut kilpailijoista ovat jo siirtyneet niihin, kuten esimerkiksi MAN Diesel & Turbo.
Tähän mennessä vähäinen käyttö on johtunut sähkömagneettisten laakereiden korkeasta hinnasta, mutta nykyään hinnat ovat laskeneet. Runtechin kannattaisi harkita sähkömagneettista laakerointia, koska on parempi olla edelläkävijä kuin siirtyä tähän tekniikkaan sitten kilpailijoiden jälkeen.
Opinnäytetyössä käydään läpi laakerijärjestelmän suunnitteluprosessi ja mitoitetaan sähkömagneettiset laakerit. Turbon sisäiset mitat sekä niihin liittyvät dokumentit on poistettu julkisesta raportista. Opinnäytetyössä tarkastellaan yritysten, Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja The Switchin tarjoamia ratkaisuja. The Switch valmistaa Runtechin käyttämät moottorit ja heidän kanssa tutkitaan itselevitoivan moottorin suunnittelun tarjoamia mahdollisuuksia.
Näitä verrataan toisiinsa painoarvotaulukolla ja niistä valitaan paras. Tämän hetken parhaan ratkaisun tarjoaa Foshan-Genesis Active Magnetic Bearings, joka on kiinalainen sähkömagneettisia laakereita valmistava yritys. Tulevaisuudessa on syytä harkita itselevitoivaan moottoriin siirtymistä.
Opinnäytetyössä selvitetään myös sähkömagneettisten laakereiden tulevaisuuden näkymiä ja niiden vaikutuksia Runtechiin niin markkinoilla kuin myös tulevaisuuden tekniikan kehityksessä. Sähkömagneettisia laakereita ei vielä hyödynnetä paljon turboissa yleisesti, mutta jotkut kilpailijoista ovat jo siirtyneet niihin, kuten esimerkiksi MAN Diesel & Turbo.
Tähän mennessä vähäinen käyttö on johtunut sähkömagneettisten laakereiden korkeasta hinnasta, mutta nykyään hinnat ovat laskeneet. Runtechin kannattaisi harkita sähkömagneettista laakerointia, koska on parempi olla edelläkävijä kuin siirtyä tähän tekniikkaan sitten kilpailijoiden jälkeen.