Studerandes syn på rehabilitering ur ett interprofessionellt perspektiv : en empirisk kvalitativ studie
Granlund, Jeanette (2015)
Granlund, Jeanette
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916899
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att klargöra hur sjukskötarstuderanden uppfattar ett interprofessionellt rehabiliterande arbetssätt. Studeranden har fyllt i en enkät från VATA-projektet angående ett interprofessionellt arbetssätt, som är grunden för arbetet. Frågeställningarna var hur ser sjukskötarstuderande på ett rehabiliterande arbetssätt och vad anser sjukskötarstuderande om interprofessionell rehabilitering ur ett interprofessionellt perspektiv? Teoretiska utgångspunkter var Lydia Halls Care, Core and Cure modell. Arbetet är en empirisk kvalitativ studie där enkät är datainsamlingsmetoden. Som analysmetod valde respondenten kvalitativ innehållsanalys av enkäterna.
I resultatet framkom två diagram, ett över vardera frågeställning. I den första frågeställningen framkom två huvudkategorier, personalens synvinkel och patientens synvinkel. Ur personalens synvinkel finns underkategorierna kunskap, tankesätt, samarbete, avlastning och vård. I patientens synvinkel finns stöd, träning, god helhetsvård och positiv inställning. I andra frågeställningen framkom kunskap, kommunikation, interaktion och vården som huvudkategorier. The aim of this study is to clarify how nursing students perceives an interprofessional rehabilitative way of work. Nursing students filled in a survey from VATA-project about an interprofessional way of work that is the basis of work. The essential questions were what nursing students think about interprofessional rehabilitation and what does nursing students think about interprofessional rehabilitation from an interprofessional point of view. Theoretical framework was Lydia Halls theory of Care, Core and Cure. The thesis is an empirical qualitative study, using questionnaire as a data collection method. As an analyze method, the respondent used qualitative content analysis of the questionnaire.
In the results, two charts was showed, one chart of each essential question. The first essential question was two headcatagories very clear, the patients point of view and the staffs point of view. In the staffs point of view there were five undercatagories, knowledge, care, collaboration, way of thinking and unloading. In the patients point of view four undercatagories was shown, help, training, good care and positive thinking. In the second essential question there were four undercatagories that was shown, knowledge, communication, interaction and care.
I resultatet framkom två diagram, ett över vardera frågeställning. I den första frågeställningen framkom två huvudkategorier, personalens synvinkel och patientens synvinkel. Ur personalens synvinkel finns underkategorierna kunskap, tankesätt, samarbete, avlastning och vård. I patientens synvinkel finns stöd, träning, god helhetsvård och positiv inställning. I andra frågeställningen framkom kunskap, kommunikation, interaktion och vården som huvudkategorier.
In the results, two charts was showed, one chart of each essential question. The first essential question was two headcatagories very clear, the patients point of view and the staffs point of view. In the staffs point of view there were five undercatagories, knowledge, care, collaboration, way of thinking and unloading. In the patients point of view four undercatagories was shown, help, training, good care and positive thinking. In the second essential question there were four undercatagories that was shown, knowledge, communication, interaction and care.