Monikulttuurisen henkilöstön näkemyksiä henkilöstöjohtamisesta Hotel Kämpissä
Westerlund, Katri (2015)
Westerlund, Katri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317382
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, minkälaisia asioita henkilöstöhallinnon ja esimiesten tulisi erityisesti huomioida monikulttuurisen henkilöstön johtamisessa. Monikulttuurinen henkilöstö kasvaa työpaikoilla talouden globalisaation ja maahanmuuton seurauksena. Monikulttuuriset työyhteisöt tuovat johtamistyölle sekä uusia mahdollisuuksia että uusia haasteita.
Työn tietoperustassa käsitellään monikulttuurisuutta ja monikulttuuristen työyhteisöjen johtamista henkilöstöjohtamisen näkökulmasta. Monikulttuurisella johtamisella tarkoitetaan erilaisten kulttuuritaustojen, etnisyyksien ja kielten huomioimista johtamistyössä. Monikulttuurisessa johtamisessa korostuu erityisesti henkilöstöjohtaminen ja siihen liittyvä esimiestyö.
Työn toimeksiantaja on Hotel Kämp. Hotelli kuuluu Kämp Group -konserniin, jonka muita hotelleja ovat Hotel Haven, Hotel Fabian, Lilla Roberts, Klaus K sekä GLO Hotels -ketjun neljä hotellia pääkaupunkiseudulla.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana on selvittää, millaisia näkemyksiä eri kulttuuritaustaisilla Hotel Kämpin työntekijöillä on työpaikan toimintatavoista ja henkilöstöjohtamisesta. Lisäksi tutkimusongelmana on selvittää, minkälaisia etuja monikulttuurisesta henkilöstöstä on ja mitä haasteita eri kulttuuritaustaiset työntekijät kohtaavat työpaikalla.
Tutkimusta varten haastateltiin hotellin eri kulttuuritaustaisia työntekijöitä. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluilla, jotka tehtiin englannin kielellä. Haastattelut tehtiin kesä-, heinä- ja elokuussa 2015.
Tutkimustuloksissa korostuivat kulttuurien tuomat hyödyt asiakaspalvelussa sekä sisäisen viestinnän ja henkilökunnan kielitaidon kehittämisen tarve. Lisäksi arvostettiin sitä, että esimiehet ovat helposti lähestyttäviä ja työntekijöiden mielipiteitä kuunnellaan.
Tutkimuksen perusteella Hotel Kämp on hyvin toimiva monikulttuurinen työympäristö, ja se on saavutettu ilman erillistä monikulttuurisuusstrategiaa. Hotellin organisaatiokulttuuri ja kansainvälinen työilmapiiri edistävät monikulttuurisen työyhteisön toimivuutta.
Työn tietoperustassa käsitellään monikulttuurisuutta ja monikulttuuristen työyhteisöjen johtamista henkilöstöjohtamisen näkökulmasta. Monikulttuurisella johtamisella tarkoitetaan erilaisten kulttuuritaustojen, etnisyyksien ja kielten huomioimista johtamistyössä. Monikulttuurisessa johtamisessa korostuu erityisesti henkilöstöjohtaminen ja siihen liittyvä esimiestyö.
Työn toimeksiantaja on Hotel Kämp. Hotelli kuuluu Kämp Group -konserniin, jonka muita hotelleja ovat Hotel Haven, Hotel Fabian, Lilla Roberts, Klaus K sekä GLO Hotels -ketjun neljä hotellia pääkaupunkiseudulla.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana on selvittää, millaisia näkemyksiä eri kulttuuritaustaisilla Hotel Kämpin työntekijöillä on työpaikan toimintatavoista ja henkilöstöjohtamisesta. Lisäksi tutkimusongelmana on selvittää, minkälaisia etuja monikulttuurisesta henkilöstöstä on ja mitä haasteita eri kulttuuritaustaiset työntekijät kohtaavat työpaikalla.
Tutkimusta varten haastateltiin hotellin eri kulttuuritaustaisia työntekijöitä. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluilla, jotka tehtiin englannin kielellä. Haastattelut tehtiin kesä-, heinä- ja elokuussa 2015.
Tutkimustuloksissa korostuivat kulttuurien tuomat hyödyt asiakaspalvelussa sekä sisäisen viestinnän ja henkilökunnan kielitaidon kehittämisen tarve. Lisäksi arvostettiin sitä, että esimiehet ovat helposti lähestyttäviä ja työntekijöiden mielipiteitä kuunnellaan.
Tutkimuksen perusteella Hotel Kämp on hyvin toimiva monikulttuurinen työympäristö, ja se on saavutettu ilman erillistä monikulttuurisuusstrategiaa. Hotellin organisaatiokulttuuri ja kansainvälinen työilmapiiri edistävät monikulttuurisen työyhteisön toimivuutta.