EKG-tulkinnan itseopiskelumateriaali : Harjoitus Oulun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille
Sipola, Valtteri; Niemi, Tommi (2015)
Sipola, Valtteri
Niemi, Tommi
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417460
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä teimme tuotekehitysprojektina EKG-tulkintaa käsittelevän itseopiskelumateriaalin. Tuotteen tilaajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu. Materiaali valmistettiin palvelemaan Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon tutkinto-ohjelman tarpeita ja toteutettiin virtuaaliselle Optima-oppimisalustalle.
Ensihoitaja AMK kansallisiin osaamisvaatimuksiin sisältyy ensihoidossa käytettävän tutkimusvälineistön avulla saatavan tiedon hyödyntäminen tarkoituksenmukaisesti potilaan tilan arvioinnissa. Ensihoitajan taito tulkita monitori-EKG:n sekä 12-kanavaisen EKG-tallenteen antamaa tietoa nopeuttaa kriittisesti sairaan potilaan hoidon aloitusta ja mahdollistaa täten myös erikoissairaanhoidon aktivoitumisen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Projektin tavoitteena oli valmistaa itseopiskelumateriaali, jolla vastataan ensihoitajakoulutuksessa todettuihin haasteisiin EKG-tulkinnan oppimisessa ja oppimismateriaaleissa. Projektin teoreettisen viitekehyksen pohjana käytettiin ajantasaisinta koti- ja ulkomaista kirjallisuutta EKG-tulkinnasta sekä ensihoidosta.
Tuote sisältää kaksi erillistä oppimismateriaalia, joista ensimmäinen on suunnattu perustason ensihoidon ja toinen hoitotason ensihoidon opintoihin. Ne sisältävät potilastapauksia, joissa ilmenee potilaan taustatiedot, vitaaliarvot, sydänfilmi sekä tapaukseen liittyvät kysymykset. Perustason ensihoidon opintoihin suunnatun materiaalin on tarkoitus auttaa opiskelijaa hahmottamaan EKG-tulkinnan oleelliset asiat ja antaa valmiuksia yksityiskohtaisemmalle oppimiselle. Hoitotason materiaalissa syvennytään haastavampien sydänfilmien tulkintaan, joiden avulla opiskelija voi kehittyä edelleen EKG-tulkinnassa. Oppimismateriaalit testattiin Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon opiskelijoilla ja heiltä pyydettiin palautetta erikseen laaditulla palautelomakkeella. Palaute oli pääasiassa positiivista ja tuote koettiin hyödylliseksi ja tarpeelliseksi osaksi opintoja. Testauksen pohjalta tuotetta viimeisteltiin vastaamaan paremmin käyttäjien toiveita.
Oulun ammattikorkeakoulu hyödyntää lopullista tuotetta itseopiskelumateriaalina tukemassa perus- sekä hoitotason opintoja. Tilaajalla on oikeus muokata ja päivittää oppimismateriaalin sisältöä tarpeen mukaan. Tuotetta voidaan kehittää lisäämällä uusia potilastapauksia. Valmistettuja potilastapauksia voidaan käyttää esimerkiksi simulaatio-opetuksessa. Tuotetta voidaan hyödyntää myös pohjana muille Optima-alustalle toteutettaville materiaaleille.
Ensihoitaja AMK kansallisiin osaamisvaatimuksiin sisältyy ensihoidossa käytettävän tutkimusvälineistön avulla saatavan tiedon hyödyntäminen tarkoituksenmukaisesti potilaan tilan arvioinnissa. Ensihoitajan taito tulkita monitori-EKG:n sekä 12-kanavaisen EKG-tallenteen antamaa tietoa nopeuttaa kriittisesti sairaan potilaan hoidon aloitusta ja mahdollistaa täten myös erikoissairaanhoidon aktivoitumisen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Projektin tavoitteena oli valmistaa itseopiskelumateriaali, jolla vastataan ensihoitajakoulutuksessa todettuihin haasteisiin EKG-tulkinnan oppimisessa ja oppimismateriaaleissa. Projektin teoreettisen viitekehyksen pohjana käytettiin ajantasaisinta koti- ja ulkomaista kirjallisuutta EKG-tulkinnasta sekä ensihoidosta.
Tuote sisältää kaksi erillistä oppimismateriaalia, joista ensimmäinen on suunnattu perustason ensihoidon ja toinen hoitotason ensihoidon opintoihin. Ne sisältävät potilastapauksia, joissa ilmenee potilaan taustatiedot, vitaaliarvot, sydänfilmi sekä tapaukseen liittyvät kysymykset. Perustason ensihoidon opintoihin suunnatun materiaalin on tarkoitus auttaa opiskelijaa hahmottamaan EKG-tulkinnan oleelliset asiat ja antaa valmiuksia yksityiskohtaisemmalle oppimiselle. Hoitotason materiaalissa syvennytään haastavampien sydänfilmien tulkintaan, joiden avulla opiskelija voi kehittyä edelleen EKG-tulkinnassa. Oppimismateriaalit testattiin Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon opiskelijoilla ja heiltä pyydettiin palautetta erikseen laaditulla palautelomakkeella. Palaute oli pääasiassa positiivista ja tuote koettiin hyödylliseksi ja tarpeelliseksi osaksi opintoja. Testauksen pohjalta tuotetta viimeisteltiin vastaamaan paremmin käyttäjien toiveita.
Oulun ammattikorkeakoulu hyödyntää lopullista tuotetta itseopiskelumateriaalina tukemassa perus- sekä hoitotason opintoja. Tilaajalla on oikeus muokata ja päivittää oppimismateriaalin sisältöä tarpeen mukaan. Tuotetta voidaan kehittää lisäämällä uusia potilastapauksia. Valmistettuja potilastapauksia voidaan käyttää esimerkiksi simulaatio-opetuksessa. Tuotetta voidaan hyödyntää myös pohjana muille Optima-alustalle toteutettaville materiaaleille.