Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Esikoulusta ensimmäiselle luokalle - Hyviä käytänteitä siirtymävaiheeseen

Salo, Hanna; Hiltunen, Anni (2015)

 
Avaa tiedosto
hiltunen_anni_salo_hanna.pdf (301.9Kt)
Lataukset: 


Salo, Hanna
Hiltunen, Anni
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417497
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma


Tekijät: Anni Hiltunen & Hanna Salo
Opinnäytetyön nimi: Esikoulusta ensimmäiselle luokalle - Hyviä käytänteitä siirtymävaiheeseen
Työn ohjaaja: Markku Koivisto & Seija Kokko
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Syksy 2015 Sivumäärä: 40 + 1



Siirtymävaihe esikoulusta kouluun koskettaa lapsia ja heidän perheitään joka vuosi. Esikoulun muuttuessa pakolliseksi ja osaksi perusopetusta, korostuu ehyen jatkumon merkitys. Toimintaympäristöjen muutos tuo tarvetta suunnitelmalliselle ja tavoitteelliselle esikoulun ja alkuopetuksen yhteistyölle. Oulun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma velvoittaa päiväkoteja kirjaamaan omaan varhaiskasvatussuunnitelmaansa, millä tavalla he toteuttavat siirtymävaihetta esikoulusta kouluun. Opinnäytetyömme yhteistyökumppanina toimi Oulun kaupungin Kaakonpojan päiväkoti.

Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla hyviä käytänteitä, joita toteutetaan esiopetusvuoden aikana päiväkodissa. Kuvailemamme käytänteet ovat sellaisia, joita esiopetusryhmässä työskentelevät lastentarhanopettajat pitävät hyvinä. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus. Toteutimme opinnäytetyömme teemahaastatteluna, jossa haastattelimme Kaakonpojan päiväkodin esiopetusryhmän lastentarhanopettajia. Toteutimme haastattelut yksilöhaastatteluina. Analysoimme haastatteluidemme tulokset teemoittelun avulla.

Tutkimamme aihepiiri määrittää teoreettisen viitekehyksen. Siinä olemme määrittäneet varhaiskasvatusta, johon olemme sisällyttäneet esiopetuksen osana varhaiskasvatusta, alkuopetuksen esikoulun jatkumona sekä kasvatuskumppanuuden päiväkodissa. Viitekehyksessä määritämme myös lapsen tukemista siirtymävaiheessa esikoulusta kouluun, esiopetuksen ja koulun toimintakulttuurien eroja, moniammatillisuutta varhaiskasvatuksessa sekä esikoulun ja alkuopetuksen yhteistyötä.

Haastatteluissa ilmeni monia hyviä käytänteitä, joita Kaakonpojan päiväkodin esiopetusryhmä toteuttaa yhteistyössä alkuopetuksen ja kodin kanssa. Yhteistyötä tehdään esiopetuksen ja alkuopetuksen opettajien kesken, esikoululaisten ja ensimmäisen ja toisen luokan oppilaiden kanssa sekä esikoululaisten perheiden kanssa. Tutkimustulosten pohjalta lasten keskinäinen yhteistyö nousi merkittävimmäksi yhteistyömuodoksi ehyen siirtymävaiheen luomisessa. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää Kaakonpojan päiväkodin esiopetusryhmän lisäksi myös muiden päiväkotien esiopetusryhmissä siirtymävaihetta kehittäessä sekä toteutettaessa.



Asiasanat: esiopetus, esikoululainen, siirtymävaihe, yhteistyö, varhaiskasvatus
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste