Vanhempien ja varhaiskasvattajien odotukset yhteisessä kasvatustehtävässä
Nyman, Marika (2015)
Nyman, Marika
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317371
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia odotuksia vanhemmilla on siitä, mitä päivähoidon tulisi opettaa ja huomioida lasten kasvatuksessa. Vastavuoroisesti tarkoituksena oli myös selvittää, mitä odotuksia varhaiskasvattajilla on siitä, mitä vanhempien tulisi opettaa ja huomioida lasten kasvatuksessa. Lisäksi haluttiin selvittää vanhempien ja varhaiskasvattajien odotuksien yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia yhteisessä kasvatustehtävässä.
Teoriaosuudessa käsitellään kasvatusta, kontekstuaalista varhaiskasvatusta, kasvatuskumppanuutta sekä lapsen sosiaalista kehitystä. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla. Kysely teetettiin vaasalaisen päiväkodin kolmen ryhmän varhaiskasvattajilla sekä näiden ryhmien lasten vanhemmilla. Vanhemmille ja varhaiskasvattajille oli omat kyselylomakkeet. Tutkimuksen avoimet kysymykset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Vanhempien vastausprosentti oli 28 ja varhaiskasvattajien 63.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että noin puolet vanhemmista ajatteli päävastuun sosiaalisten taitojen opettamisessa olevan päivähoidolla. Varhaiskasvattajista neljä viidestä ajatteli päävastuun sosiaalisten taitojen opettamisessa olevan vanhemmilla. Sekä vanhemmat että varhaiskasvattajat odottivat erityisesti, että lapsille opetetaan sosiaalisia taitoja. Vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä siihen, kuinka heidän odotuksensa päivähoidolle olivat toteutuneet. Varhaiskasvattajista osa oli sitä mieltä, että kaikki vanhempiin kohdistuneet odotukset eivät olleet toteutuneet.
Teoriaosuudessa käsitellään kasvatusta, kontekstuaalista varhaiskasvatusta, kasvatuskumppanuutta sekä lapsen sosiaalista kehitystä. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla. Kysely teetettiin vaasalaisen päiväkodin kolmen ryhmän varhaiskasvattajilla sekä näiden ryhmien lasten vanhemmilla. Vanhemmille ja varhaiskasvattajille oli omat kyselylomakkeet. Tutkimuksen avoimet kysymykset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Vanhempien vastausprosentti oli 28 ja varhaiskasvattajien 63.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että noin puolet vanhemmista ajatteli päävastuun sosiaalisten taitojen opettamisessa olevan päivähoidolla. Varhaiskasvattajista neljä viidestä ajatteli päävastuun sosiaalisten taitojen opettamisessa olevan vanhemmilla. Sekä vanhemmat että varhaiskasvattajat odottivat erityisesti, että lapsille opetetaan sosiaalisia taitoja. Vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä siihen, kuinka heidän odotuksensa päivähoidolle olivat toteutuneet. Varhaiskasvattajista osa oli sitä mieltä, että kaikki vanhempiin kohdistuneet odotukset eivät olleet toteutuneet.