LASTENTARHANOPETTAJIEN JA ALKUOPETTAJIEN KOKEMUKSIA ESIKOULUN JA ENSIMMÄISEN LUOKAN SIIRTYMÄVAIHEEN TUKEMI-SEN HYVISTÄ KÄYTÄNNÖISTÄ OULUN KAUPUNGISSA : "Kyllähän tämmönen yhteistyö aina on semmosta raja-aitojen kaatamista"
Junnola, Saana-Emilia; Partanen, Milla; Autio, Eveliina (2015)
Junnola, Saana-Emilia
Partanen, Milla
Autio, Eveliina
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417552
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena on tuoda esiin Oulun kaupungissa olemassa olevia hyviä käytäntöjä siirtymävaiheen tukemisessa, kehittämisideoita näihin hyviin käytäntöihin sekä vastata Oulun varhaiskasvatuksen johtoryhmän tiedontarpeeseen siitä, onko Työparityöskentely-koulutus ollut esi- ja alkuopettajien yhteistyön ja ammatillisen kasvun kannalta hyödyllinen. Tarkoituksenamme on kuvailla Oulun kaupungin varhaiskasvatuksen lastentarhanopettajien ja perusopetuksen alkuopettajien kokemuksia esikoulun ja alkuopetuksen välisen siirtymävaiheen tukemisen hyvistä käytännöistä sekä kuvailla heidän kokemuksiaan siitä, miten näitä käytäntöjä tulisi kehittää.
Tietoperustassa käsittelemme esikouluopetuksen ja alkuopetuksen lähtökohtia, siirtymä-vaiheen tukemista ja sen hyviä käytäntöjä, näiden kehittämistä sekä Oulun kaupungissa toteutettua Työparityöskentely-koulutusta. Tutkimustehtävämme ovat: 1. Mitkä ovat Oulun kaupungissa lastentarhaopettajien ja luokanopettajien kokemuksien mukaan hyviä käytäntöjä siirtymävaiheen tukemisessa esikoulusta ensimmäiselle luokalle? 2. Millaisia kehittämisideoita lastentarhanopettajilla ja luokanopettajilla on siirtymävaiheen tukemiseen ja sen hyviin käytäntöihin? 3. Millaisia kokemuksia työparityöskentely-koulutuksen käyneellä lastentarhanopettajalla ja luokanopettajalla on koulutuksesta ja sen vaikutuksista omaan työhön?
Aineisto kerättiin kahdella teemahaastattelulla syyskuussa 2015. Aineiston analyysimenetelmä oli teemoittelu ja analysoinnissa suoritettiin valikoitua litterointia teemojen mukaisesti. Teemat muotoutuivat tutkimuksemme tavoitteen ja tarkoituksen saavuttamiseksi ja ne pohjautuvat tutkimuksemme tietoperustaan. Tutkimuksemme tulos on, että siirtymävaiheen tukeminen ja sen hyvät käytännöt ovat tärkeä osa lapsen oppimispolkua.
Johtopäätöksenä esitämme, että hyvä käytäntö esi- ja alkuopettajan välinen yhteistyö on merkittävä osa siirtymävaiheen tukemista ja sen avulla mahdollistetaan lapsen tasapainoinen kasvu, kehitys sekä oppimispolku. Lisäksi johtopäätöksenä siirtymävaiheen tukemisen hyviä käytäntöjä tulee kehittää ja nämä keskeisimmät kehitysideat ovat suunnitelmallisemman yhteistyön toteuttaminen aikaa ja resursseja täsmällisemmin kohdentamalla, lapsiryhmäkohtaisempi yhteistyö sekä lapsen yksilöllisempi huomioiminen nivelvaiheessa.
Tutkimustuloksiamme voidaan hyödyntää jatkossa siirtymävaiheen tukemista ja sen hyviä käytäntöjä käsitellessä. Hyviin käytäntöihin voitaisiin panostaa enemmän ja kohdentaa hyviä käytäntöjä entistä lapsiryhmäkohtaisemmiksi. Opinnäytetyömme pohjalta voidaan kehittää Oulussa esikoulun ja koulun välisen siirtymävaihetta entistä suunnitelmallisem-maksi panostamalla esi- ja alkuopettajien yhteistyöhön. Lisäksi tutkimuksen pohjalta on mahdollista kehittää opettajien ammatillisia lisäkoulutuksia vastaamaan tarpeisiin paremmin.
Tietoperustassa käsittelemme esikouluopetuksen ja alkuopetuksen lähtökohtia, siirtymä-vaiheen tukemista ja sen hyviä käytäntöjä, näiden kehittämistä sekä Oulun kaupungissa toteutettua Työparityöskentely-koulutusta. Tutkimustehtävämme ovat: 1. Mitkä ovat Oulun kaupungissa lastentarhaopettajien ja luokanopettajien kokemuksien mukaan hyviä käytäntöjä siirtymävaiheen tukemisessa esikoulusta ensimmäiselle luokalle? 2. Millaisia kehittämisideoita lastentarhanopettajilla ja luokanopettajilla on siirtymävaiheen tukemiseen ja sen hyviin käytäntöihin? 3. Millaisia kokemuksia työparityöskentely-koulutuksen käyneellä lastentarhanopettajalla ja luokanopettajalla on koulutuksesta ja sen vaikutuksista omaan työhön?
Aineisto kerättiin kahdella teemahaastattelulla syyskuussa 2015. Aineiston analyysimenetelmä oli teemoittelu ja analysoinnissa suoritettiin valikoitua litterointia teemojen mukaisesti. Teemat muotoutuivat tutkimuksemme tavoitteen ja tarkoituksen saavuttamiseksi ja ne pohjautuvat tutkimuksemme tietoperustaan. Tutkimuksemme tulos on, että siirtymävaiheen tukeminen ja sen hyvät käytännöt ovat tärkeä osa lapsen oppimispolkua.
Johtopäätöksenä esitämme, että hyvä käytäntö esi- ja alkuopettajan välinen yhteistyö on merkittävä osa siirtymävaiheen tukemista ja sen avulla mahdollistetaan lapsen tasapainoinen kasvu, kehitys sekä oppimispolku. Lisäksi johtopäätöksenä siirtymävaiheen tukemisen hyviä käytäntöjä tulee kehittää ja nämä keskeisimmät kehitysideat ovat suunnitelmallisemman yhteistyön toteuttaminen aikaa ja resursseja täsmällisemmin kohdentamalla, lapsiryhmäkohtaisempi yhteistyö sekä lapsen yksilöllisempi huomioiminen nivelvaiheessa.
Tutkimustuloksiamme voidaan hyödyntää jatkossa siirtymävaiheen tukemista ja sen hyviä käytäntöjä käsitellessä. Hyviin käytäntöihin voitaisiin panostaa enemmän ja kohdentaa hyviä käytäntöjä entistä lapsiryhmäkohtaisemmiksi. Opinnäytetyömme pohjalta voidaan kehittää Oulussa esikoulun ja koulun välisen siirtymävaihetta entistä suunnitelmallisem-maksi panostamalla esi- ja alkuopettajien yhteistyöhön. Lisäksi tutkimuksen pohjalta on mahdollista kehittää opettajien ammatillisia lisäkoulutuksia vastaamaan tarpeisiin paremmin.