Pelihahmon 3D-mallinnus
Pyörälä, Tiina (2015)
Pyörälä, Tiina
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417538
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla vaikuttajana oli kiinnostus pelikehitykseen. Mallintaminen on oma erikoisalansa, joka vaatii tekijältään vahvaa teoriapohjaa sekä pitkäjänteistä työskentelykykyä. Pelikehityksen graafisen toteutuksen vaiheissa tulee vastaan useamman osa-alueen käytäntöä, jonka johdosta tämä opinnäyte kattaa yleiskatsauksen myös mallinnusprosessin ulkopuolelle jäävistä termistöistä. Opinnäytteessä kerrotaan objektin rakenneosista, niiden muotoilutekniikoista sekä väritysprosesseista. Teoria kattaa myös runkomekanismin peruspilarit sekä katsauksen animaatioon. Mallinnustekniikat käsitellään omana osionaan, sillä mallinnustyöhän liittyen, ei ole yhtä ainoaa oikeaa toteutustapaa sen luomiseksi. 3D osaajista on pulaa alan erikoistumisvaatimusten vuoksi, ja opinnäytteen tavoite oli luoda tiivis paketti mitä teoriaa olisi tärkeää hallita mallinnusuraa suunnitteleville.
Opinnäytteen tietoperustaa on sovellettu käytännöntoteutuksen kuvauksessa. Ymmärrys objektin rakenneosista sekä miten objektit liikkuvat ja muotoutuvat 3D avaruudessa oli avaintekijä mallinnustyön toteutuksessa. Tutkimusmenetelminä käytettiin tiedonhakua useammista lähteistä sekä käytännöntestauksen toteutuksia, määrittämään mitkä tekniikat tuottavat onnistuneimman tuloksen. Käytettyinä aineistoina pääosin olivat internetlähteet, aihealueen luonnon vuoksi. Kirjalähteenä käytettiin Vaughanin Digital Modeling teosta, joka keskittää suurimmalta osalta 3D mallintajan työnkuvan ja tarvittavat taidot.
Päätuloksena toteutettiin teoriaa hyödyntäen hahmomallinnustyö. Työn jatkokehityksenä on suunnitteilla soveltaa sitä toimivaksi osaksi pelimoottoriympäristöön, ja työn loppupäässä nähdään kevyt katsaus hahmomallinnuksen toteutuksesta testiversiossa.
Opinnäytteen tietoperustaa on sovellettu käytännöntoteutuksen kuvauksessa. Ymmärrys objektin rakenneosista sekä miten objektit liikkuvat ja muotoutuvat 3D avaruudessa oli avaintekijä mallinnustyön toteutuksessa. Tutkimusmenetelminä käytettiin tiedonhakua useammista lähteistä sekä käytännöntestauksen toteutuksia, määrittämään mitkä tekniikat tuottavat onnistuneimman tuloksen. Käytettyinä aineistoina pääosin olivat internetlähteet, aihealueen luonnon vuoksi. Kirjalähteenä käytettiin Vaughanin Digital Modeling teosta, joka keskittää suurimmalta osalta 3D mallintajan työnkuvan ja tarvittavat taidot.
Päätuloksena toteutettiin teoriaa hyödyntäen hahmomallinnustyö. Työn jatkokehityksenä on suunnitteilla soveltaa sitä toimivaksi osaksi pelimoottoriympäristöön, ja työn loppupäässä nähdään kevyt katsaus hahmomallinnuksen toteutuksesta testiversiossa.