Tiiligrafiikkapohjaisten kenttätasojen suunnittelu ja toteutus vektorigrafiikalla
Ojantakanen, Teemu (2015)
Ojantakanen, Teemu
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa vektorigrafiikan avulla tiiligrafiikkapohjainen kenttätasokokoelma State of Matter nimiseen mobiilipeliin. Opinnäytetyöllä ei ollut virallista toimeksiantajaa ja aihe syntyi omasta kiinnostuksestani. Kenttätasot on kuitenkin toteutettu Oulu Game LAB -koulutuksen aikana, joka antoi myös mahdollisuuden käyttää opinnäytetyössä hyödynnettyä Adobe Illustrator -vektoriohjelmaa ja Wacom-piirtopöytää.
Opinnäytetyön raportin tavoitteena on selvittää lukijalle tiiligrafiikkapohjaisten kenttätasokokoelmien luomiseen liittyvät kohdat ja selventää niiden ongelmat. Raportissa kerrotaan myös mobiilipelien optimoinnista, sekä mitä virheitä aloittavan graafikon tulee välttää kun he lähtevät kehittämään kenttätasoja mobiilipeleihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on myös raportoinnin lisäksi toimia aloittelevan 2D-peligraafikon näkökulmasta kirjoitettuna oppaana, joka antaa lukijalle taustaa kehityksen aikana selvitettyihin ongelmiin.
Opinnäytetyön raportin tavoitteena on selvittää lukijalle tiiligrafiikkapohjaisten kenttätasokokoelmien luomiseen liittyvät kohdat ja selventää niiden ongelmat. Raportissa kerrotaan myös mobiilipelien optimoinnista, sekä mitä virheitä aloittavan graafikon tulee välttää kun he lähtevät kehittämään kenttätasoja mobiilipeleihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on myös raportoinnin lisäksi toimia aloittelevan 2D-peligraafikon näkökulmasta kirjoitettuna oppaana, joka antaa lukijalle taustaa kehityksen aikana selvitettyihin ongelmiin.