Automaattisen hitsauskoneen modernisointi
Larikka, Tapani (2015)
Larikka, Tapani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417438
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Insinööritoimisto Ketema Oy:lle (Ketema). Ketema on pieni suomalainen yritys jonka päätoimiala on teollisuuden sähkökäyttöjen suunnittelu ja toteutus asiakkaan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti.
Tämän insinöörityön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa automaattisen hitsauskoneen liikkeenohjauslaitteistojen modernisointi. Modernisoinnissa käytettäviksi laitteistoiksi oli valittu jo ennen tämän työn aloitusta Siemensin uudemmat version aiemmin käytetyistä laitteista. Modernisoinnin yhteydessä ohjaus- ja käyttölaitteistojen välinen kommunikaatio muutettiin Profinet -väyläpohjaiseksi ratkaisuksi, joka osaltaan vähentää työmäärää sekä sähkösuunnittelun että -asennusten osalta.
Työn tuloksena saatiin laadittua suunnitelmat ja ohjelmistototeutus hitsauskoneen modernisoimiseksi. Suunnittelun lähestymistavaksi otettiin tarpeettomien muutosten minimointi alkuperäisen ja uuden koneen välillä. Tämä lähestymistapa mahdollisti kaksi käytännöllistä asiaa: 1) saavutettiin aikaisemmin tehdyn ohjelmistototeutuksen mahdollisimman suuri uudelleenkäyttöaste ja 2) pidettiin koneen käytettävyys operaattorin kannalta ennallaan.
Työn suunnitteluosuuden aikana kävi ilmeiseksi, että modernisoinnin kohteeksi ajateltua konetta ei voida vapauttaa päivittäisestä tuotantokäytöstä johtuen asiakasyrityksen tuotantotilanteesta. Asiakasyrityksellä oli muutenkin tarve lisätä automaattista hitsauskapasiteettia, joten ratkaisuksi tilanteeseen tuli uuden koneen rakentaminen. Mekaniikka kopioidaan vanhasta koneesta minimaalisin muutoksin ja ohjaus- ja käyttölaitteistot toteutetaan tämän työn suunnitelmien mukaisesti. Insinöörityön tekemisen ja alkuperäisen tavoitteen kannalta asiassa ei kuitenkaan ole eroa.
Tämän työn valmistumisen aikaan uusi kone on kokoonpanossa, joten koneen käyttöönotosta ei tämän työn tekemisen aikana saatu kokemusta. Perustavanlaatuisia ongelmia aikaisempien koneiden kohdalla saadun kokemuksen perusteella ei ole odotettavissa, mutta joitain pieniä yllätyksiä lähes varmasti.
Tämän insinöörityön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa automaattisen hitsauskoneen liikkeenohjauslaitteistojen modernisointi. Modernisoinnissa käytettäviksi laitteistoiksi oli valittu jo ennen tämän työn aloitusta Siemensin uudemmat version aiemmin käytetyistä laitteista. Modernisoinnin yhteydessä ohjaus- ja käyttölaitteistojen välinen kommunikaatio muutettiin Profinet -väyläpohjaiseksi ratkaisuksi, joka osaltaan vähentää työmäärää sekä sähkösuunnittelun että -asennusten osalta.
Työn tuloksena saatiin laadittua suunnitelmat ja ohjelmistototeutus hitsauskoneen modernisoimiseksi. Suunnittelun lähestymistavaksi otettiin tarpeettomien muutosten minimointi alkuperäisen ja uuden koneen välillä. Tämä lähestymistapa mahdollisti kaksi käytännöllistä asiaa: 1) saavutettiin aikaisemmin tehdyn ohjelmistototeutuksen mahdollisimman suuri uudelleenkäyttöaste ja 2) pidettiin koneen käytettävyys operaattorin kannalta ennallaan.
Työn suunnitteluosuuden aikana kävi ilmeiseksi, että modernisoinnin kohteeksi ajateltua konetta ei voida vapauttaa päivittäisestä tuotantokäytöstä johtuen asiakasyrityksen tuotantotilanteesta. Asiakasyrityksellä oli muutenkin tarve lisätä automaattista hitsauskapasiteettia, joten ratkaisuksi tilanteeseen tuli uuden koneen rakentaminen. Mekaniikka kopioidaan vanhasta koneesta minimaalisin muutoksin ja ohjaus- ja käyttölaitteistot toteutetaan tämän työn suunnitelmien mukaisesti. Insinöörityön tekemisen ja alkuperäisen tavoitteen kannalta asiassa ei kuitenkaan ole eroa.
Tämän työn valmistumisen aikaan uusi kone on kokoonpanossa, joten koneen käyttöönotosta ei tämän työn tekemisen aikana saatu kokemusta. Perustavanlaatuisia ongelmia aikaisempien koneiden kohdalla saadun kokemuksen perusteella ei ole odotettavissa, mutta joitain pieniä yllätyksiä lähes varmasti.