Iskunvaimennindynamometri
Tervo, Jaakko (2015)
Tervo, Jaakko
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517657
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin iskunvaimennindynamometri. Dynamometrillä mitattiin henkilöauton pyöräntuentaan kohdistuneen koneellisesti tuotetun värähtelyn aiheuttamat pystyakselin suuntaiset siirtymien ja kiihtyvyyksien muutokset ajoneuvon pyörätuennassa ja korissa. Työn tavoitteena oli tutkia, voiko henkilöauton jousituksen kunnon määrittää pyöräntuennan ja korin kiihtyvyyden ja siirtymän perusteella.
Menetelmä perustuu värähtelymekaniikan harmoniseen ja pakotettuun värähdysliikkeeseen. Pyöräntuentaan kohdistunut värähtely aiheutettiin EUSAMA-pyöräkosketuksen testauslaitteella. Poikkeamat tasapainoasemista ja kiihtyvyydet mitattiin laser- sekä kiihtyvyysantureilla ajoneuvon korista, pyöräntuennasta ja testilaitteen värähtelylevystä. Tiedonkeruu tehtiin MoTeC ADL 2
-tiedonkeruulla, minkä jälkeen tulokset analysoitiin MoTeC i2 Pro -analysointiohjelmistolla. Mittaukset tehtiin yhdelle henkilöautolle, jonka jousitusratkaisu oli iskunvaimennin ja kierrejousi kullakin pyörällä. Mittaukset tehtiin kunnossa olevilla ja huonokuntoisilla iskunvaimentimilla.
Lopputuloksina saatiin kiihtyvyyksien ja siirtymien muutokset uusien ja käytettyjen jousituksen osien välillä. Kiihtyvyysmittauksen tuloksille tehdyn nopean Fourier’n muunnoksen jälkeen oli havaittavissa korkeataajuisten värähtelyiden vaimeneminen uusilla iskunvaimentimilla. Iskunvaimentimen kunto on siis mahdollista määrittää niin, että se on autoon asennettuna.
Menetelmä perustuu värähtelymekaniikan harmoniseen ja pakotettuun värähdysliikkeeseen. Pyöräntuentaan kohdistunut värähtely aiheutettiin EUSAMA-pyöräkosketuksen testauslaitteella. Poikkeamat tasapainoasemista ja kiihtyvyydet mitattiin laser- sekä kiihtyvyysantureilla ajoneuvon korista, pyöräntuennasta ja testilaitteen värähtelylevystä. Tiedonkeruu tehtiin MoTeC ADL 2
-tiedonkeruulla, minkä jälkeen tulokset analysoitiin MoTeC i2 Pro -analysointiohjelmistolla. Mittaukset tehtiin yhdelle henkilöautolle, jonka jousitusratkaisu oli iskunvaimennin ja kierrejousi kullakin pyörällä. Mittaukset tehtiin kunnossa olevilla ja huonokuntoisilla iskunvaimentimilla.
Lopputuloksina saatiin kiihtyvyyksien ja siirtymien muutokset uusien ja käytettyjen jousituksen osien välillä. Kiihtyvyysmittauksen tuloksille tehdyn nopean Fourier’n muunnoksen jälkeen oli havaittavissa korkeataajuisten värähtelyiden vaimeneminen uusilla iskunvaimentimilla. Iskunvaimentimen kunto on siis mahdollista määrittää niin, että se on autoon asennettuna.