Elvis kellarissa : Blogi kirjastojen digitaalisesta markkinointiviestinnästä
Hiltunen, Olli (2015)
Hiltunen, Olli
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517688
Tiivistelmä
Elvis kellarissa on toiminnallisena opinnäytetyönä toteutettu blogi kirjastojen digitaalisesta markkinointiviestinnästä. Blogin tavoite on vastata kysymykseen: kuinka kirjasto markkinoidaan maailmankartalle? Se syntyi havainnosta: Suomessa on yli tuhat erilaista kirjastoa, ja ne tarjoavat monipuolisia aineistoja, palveluja ja tiloja. Markkinointi auttaa houkuttelemaan asiakkaita tarjonnan äärelle, mutta siihen suhtauduttiin aikaisemmin nuivasti alan sisällä. Nykyään kirjastot ovat saaneet kilpailijoita muista ajanvietteistä ja teknologioista, joten ne joutuvat perustelemaan tarpeellisuutensa. Tästä syystä kirjastomarkkinointi on aiempaakin ajankohtaisempaa. Työ pyrkii hyödyttämään kaikkia suomalaisia kirjastotyöläisiä.
Tietoperustassa käsitellään Wordpress-sivuston perustaminen teknisellä tasolla, tavoitteellista bloggaamista, kirjastomarkkinoinnin perusteita ja digitaalista markkinointiviestintää. Teorian soveltaminen kuvataan käytännön osuudessa: tekniikka ja varsinainen bloggaus suunniteltiin ja toteutettiin onnistuneesti. Vastausta blogin tavoitekysymykseen etsittiin esittelemällä kirjaston digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja, pohdintaa, case-esimerkkejä ja haastatteluja. Kirjoituksia kertyi yhteensä 21 kappaletta, ja niissä käsitellään aihetta eri näkökulmista: käytännössä ja yleisemmällä tasolla sekä yksilön ja organisaation näkökulmista. Blogin yhteyteen toteutettiin henkilökohtainen verkkosivusto antamaan bloggaamiselle viitekehys. Bloggausten markkinoiminen rajattiin työn ulkopuolelle resurssisyistä, mutta myöhempi kaksisuuntaisuus ja levittäminen huomioitiin teknisissä ja sisällöllissä ratkaisuissa.
Työn lopputuloksena ollut blogi on suomalaisittain ainutlaatuinen: yhtä monipuolista perehtymistä aiheeseen ei ole ollut aiemmin saatavilla. Valtaosa kirjoituksista käsittelee sosiaalisen median yleisiä peruspalveluita, mutta käsittelytapansa vuoksi niillä on alan sisäistä uutuusarvoa. Kirjoituksien sisällössä huomioitiin eri taustaiset kirjastotyöntekijät: varsinkin Facebookia ja Twitteriä käsittelevät laajemmat kirjoitukset jaettiin alkeisiin, perusteisiin ja syventäviin vinkkeihin.
Blogin ylläpitoa on määrä jatkaa opinnäytetyövaiheen jälkeen: se mahdollistaa uuden oppimisen, jatkosyventymisen aiheeseen ja jopa asiantuntijaimagon rakentamisen alalla. Blogi julkaistaan kirjoitus kerrallaan, ja sen markkinoinnissa on tarjoutunut auttamaan suomalaisten kirjastoverkkopalveluiden päätoimija Kirjastot.fi. Se on vapaasti luettavissa ja kommentoitavissa, joten mahdollinen jatkokeskustelu voi synnyttää uutta tietoa varsinaisten blogikirjoitusten lisäksi.
Tietoperustassa käsitellään Wordpress-sivuston perustaminen teknisellä tasolla, tavoitteellista bloggaamista, kirjastomarkkinoinnin perusteita ja digitaalista markkinointiviestintää. Teorian soveltaminen kuvataan käytännön osuudessa: tekniikka ja varsinainen bloggaus suunniteltiin ja toteutettiin onnistuneesti. Vastausta blogin tavoitekysymykseen etsittiin esittelemällä kirjaston digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja, pohdintaa, case-esimerkkejä ja haastatteluja. Kirjoituksia kertyi yhteensä 21 kappaletta, ja niissä käsitellään aihetta eri näkökulmista: käytännössä ja yleisemmällä tasolla sekä yksilön ja organisaation näkökulmista. Blogin yhteyteen toteutettiin henkilökohtainen verkkosivusto antamaan bloggaamiselle viitekehys. Bloggausten markkinoiminen rajattiin työn ulkopuolelle resurssisyistä, mutta myöhempi kaksisuuntaisuus ja levittäminen huomioitiin teknisissä ja sisällöllissä ratkaisuissa.
Työn lopputuloksena ollut blogi on suomalaisittain ainutlaatuinen: yhtä monipuolista perehtymistä aiheeseen ei ole ollut aiemmin saatavilla. Valtaosa kirjoituksista käsittelee sosiaalisen median yleisiä peruspalveluita, mutta käsittelytapansa vuoksi niillä on alan sisäistä uutuusarvoa. Kirjoituksien sisällössä huomioitiin eri taustaiset kirjastotyöntekijät: varsinkin Facebookia ja Twitteriä käsittelevät laajemmat kirjoitukset jaettiin alkeisiin, perusteisiin ja syventäviin vinkkeihin.
Blogin ylläpitoa on määrä jatkaa opinnäytetyövaiheen jälkeen: se mahdollistaa uuden oppimisen, jatkosyventymisen aiheeseen ja jopa asiantuntijaimagon rakentamisen alalla. Blogi julkaistaan kirjoitus kerrallaan, ja sen markkinoinnissa on tarjoutunut auttamaan suomalaisten kirjastoverkkopalveluiden päätoimija Kirjastot.fi. Se on vapaasti luettavissa ja kommentoitavissa, joten mahdollinen jatkokeskustelu voi synnyttää uutta tietoa varsinaisten blogikirjoitusten lisäksi.