Siskot- vertaisryhmä ohjaajien kokemana : ”…juuristohan siel on olemassa, mut me tuodaan siihen sitä, tukevoitetaan sitä pohjaa. Annetaan mahdollisuus mennä eteenpäin, et siipiä niinkun annetaan…”
Harmaala, Iida; Krohns, Marika (2015)
Harmaala, Iida
Krohns, Marika
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517696
Tiivistelmä
Tutkimuksemme kuvailee Oulun kaupungin alle 22-vuotiaille ensisynnyttäjä-äideille suunnatun Siskot- vertaisryhmän ohjaajien kokemuksia Siskot- vertaisryhmästä, vertaistuen merkityksestä ryhmään osallistuville äideille ja Siskot- vertaisryhmän ohjaamisesta. Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus ja tutkimustehtävämme on selvittää, millaisia kokemuksia Siskot- vertaisryh-män ohjaajilla on Siskot- vertaisryhmästä. Opinnäytetyömme avulla voidaan kehittää Oulun kau-pungin Siskot- vertaisryhmän toiminnan toteutusta huomioiden ohjaajien kokemukset.
Teoreettisessa viitekehyksessä olemme käsitelleet vertaistukea nuorten äitien vanhemmuuden tukena sekä vertaisryhmien ohjaamista. Lisäksi käsittelimme nuorten äitien vertaisryhmiä ja Siskot- vertaisryhmää. Tarkastelimme ohjaamista nuorten äitien vertaisryhmien ohjaamisen näkö-kulmasta. Toteutimme tutkimuksen yhteistyössä Oulun kaupungin terveyspalveluiden kanssa. Keräsimme aineiston teemahaastattelulla. Haastattelut toteutimme yksilöhaastatteluina ja tutkimuksemme haastateltavat ovat Oulun eri alueiden Siskot- vertaisryhmän ohjaajia. Analysoimme aineiston teemoittelemalla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että äidit saavat Siskot- vertaisryhmästä sekä informatiivista että emotionaalista tukea muilta äideiltä ja ohjaajilta. Luottamus ja ryhmään sitoutuminen nousivat tärkeik-si asioiksi ryhmän toiminnan kannalta. Ohjaajat kuvasivat ohjaajilta vaadittavia tietoja ja taitoja nuorten äitien vertaisryhmän ohjaamisessa. Ohjaajat kokivat, että tärkeimpiä asioita vertaisryhmän ohjaamisessa ovat muun muassa tasavertaisuuden huomioiminen, tilannetaju ja avoimuus.
Vertaisilta saatu tuki osoittautui tutkimuksessamme erittäin merkitykselliseksi samassa elämäntilanteessa oleville äideille. Ohjaajan roolina on olla vertaisryhmän kasassa pitäjä ja ryhmäkerran vetäjä, joka huomioi kaikki äidit tasavertaisesti. Käytäntöjen kehittäminen ja ryhmän ohjaamiseen käytettävän ajan lisääminen nousivat opinnäytetyömme pohjalta keskeisimmiksi kehitystarpeiksi. Konkretiaa ja äideistä lähtevää toimintaa tulisi lisätä. Opinnäytetyömme tuloksia hyödyntäen Siskot- vertaisryhmän koulutuksen järjestämistä kaikille ohjaajille voitaisiin kehittää.
Teoreettisessa viitekehyksessä olemme käsitelleet vertaistukea nuorten äitien vanhemmuuden tukena sekä vertaisryhmien ohjaamista. Lisäksi käsittelimme nuorten äitien vertaisryhmiä ja Siskot- vertaisryhmää. Tarkastelimme ohjaamista nuorten äitien vertaisryhmien ohjaamisen näkö-kulmasta. Toteutimme tutkimuksen yhteistyössä Oulun kaupungin terveyspalveluiden kanssa. Keräsimme aineiston teemahaastattelulla. Haastattelut toteutimme yksilöhaastatteluina ja tutkimuksemme haastateltavat ovat Oulun eri alueiden Siskot- vertaisryhmän ohjaajia. Analysoimme aineiston teemoittelemalla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että äidit saavat Siskot- vertaisryhmästä sekä informatiivista että emotionaalista tukea muilta äideiltä ja ohjaajilta. Luottamus ja ryhmään sitoutuminen nousivat tärkeik-si asioiksi ryhmän toiminnan kannalta. Ohjaajat kuvasivat ohjaajilta vaadittavia tietoja ja taitoja nuorten äitien vertaisryhmän ohjaamisessa. Ohjaajat kokivat, että tärkeimpiä asioita vertaisryhmän ohjaamisessa ovat muun muassa tasavertaisuuden huomioiminen, tilannetaju ja avoimuus.
Vertaisilta saatu tuki osoittautui tutkimuksessamme erittäin merkitykselliseksi samassa elämäntilanteessa oleville äideille. Ohjaajan roolina on olla vertaisryhmän kasassa pitäjä ja ryhmäkerran vetäjä, joka huomioi kaikki äidit tasavertaisesti. Käytäntöjen kehittäminen ja ryhmän ohjaamiseen käytettävän ajan lisääminen nousivat opinnäytetyömme pohjalta keskeisimmiksi kehitystarpeiksi. Konkretiaa ja äideistä lähtevää toimintaa tulisi lisätä. Opinnäytetyömme tuloksia hyödyntäen Siskot- vertaisryhmän koulutuksen järjestämistä kaikille ohjaajille voitaisiin kehittää.