Talouspäällikön henkilökohtainen tuloskortti
Niemelä, Anu (2015)
Niemelä, Anu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417583
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen on talouspäällikön kannustava henkilökohtainen tuloskortti. Minkälaiset tavoitteet pitäisi asettaa henkilölle, joka vastaa yrityksen taloushallinnosta. Työssä selvitettiin voidaanko talouspäällikön tärkeää resurssia hyödyntää tehokkaammin?
Työn viitekehyksessä käydään läpi johtamista ja erityisesti jaettua johtamista, henkilöstön motivointia ja palkitsemista sekä muutosjohtamista. Nämä osa-alueet valittiin siksi, että erittäin usein talouspäällikkö toimii myös taloushallinnon esimiestehtävissä. Toisena kokonaisuutena käsitellään talousjohtamista ja talouspäällikön merkitystä yritykselle. Kuinka tärkeää yrityksille on, että niiden organisaatiossa on henkilö, joka on perehtynyt taloushallintoon. Kolmantena kokonaisuutena käsitellään tuloskortin ja henkilökohtaisen tuloskortin vaikutusta työskentelyyn.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Kahdeksalle taloushallinnosta vastaavalle henkilölle tehtiin kvalitatiivinen haastattelu. Tutkimuksella haluttiin selvittää heidän mielipiteitään nykyisten tavoitteiden motivoivuudesta ja etsiä ehdotuksia kannustaviksi tavoitteiksi.
Haastateltavia motivoi eniten mahdollisuus vaikuttaa yrityksen toimintaan. Onnistuminen omassa työssä ja se, että saa muut onnistumaan, oli myös tärkeää. Hyvän ja innostavan työilmapiirin merkitystä korostettiin. Esimiestyö ja henkilöstöhallinto nousivat haastateltavien loppukommenteissa ylitse muiden, kaikki toiminta yrityksissä kulminoituu näiden kahden ympärille. Moniportaiset tavoitemallit, missä osa tavoitteista on yrityskohtaisia, osa määritellään osastokohtaisesti ja osa on henkilökohtaisia, nähtiin parhaiten yrityksen ja omaa toimintaa tukeviksi. Suurin osa haastateltavista oli sitä mieltä, että kaikilla työntekijöillä tulisi olla kannustinjärjestelmä käytössä.
Tutkimuksen perusteella luotiin kannustava henkilökohtainen tuloskortti talouspäällikölle. Taloustavoitteet johdettiin koko yrityksen luvuista. Tietenkin yrityksen tulos voi olla mukana taloudellisissa tavoitteista, mutta parhaiten talouspäällikkö voi itse vaikuttaa kassavirtaan ja käyttöpääomaan liittyviin lukuihin. Asiakasnäkökulmasta tavoitteet pitäisi kytkeä henkilöstön työtyytyväisyyteen. Prosessin näkökulmasta tavoitteet vaihtelevat yrityksittäin. Tähän näkökulmaan ei yleispätevää mittaria erilaisille yrityksille voida luoda. Oppimisen näkökulmasta tavoitteet voisivat olla esimerkiksi vuosittain määritelty koulutusbudjetti. Kaikki muut mittarit paitsi koulutus tulisi kytkeä talouspäällikön palkitsemiseen. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että myös taloushallinnosta vastaavilla henkilöillä tulisi olla henkilökohtainen tuloskortti, jotta voidaan varmistaa heidän työmotivaationsa.
Työn viitekehyksessä käydään läpi johtamista ja erityisesti jaettua johtamista, henkilöstön motivointia ja palkitsemista sekä muutosjohtamista. Nämä osa-alueet valittiin siksi, että erittäin usein talouspäällikkö toimii myös taloushallinnon esimiestehtävissä. Toisena kokonaisuutena käsitellään talousjohtamista ja talouspäällikön merkitystä yritykselle. Kuinka tärkeää yrityksille on, että niiden organisaatiossa on henkilö, joka on perehtynyt taloushallintoon. Kolmantena kokonaisuutena käsitellään tuloskortin ja henkilökohtaisen tuloskortin vaikutusta työskentelyyn.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Kahdeksalle taloushallinnosta vastaavalle henkilölle tehtiin kvalitatiivinen haastattelu. Tutkimuksella haluttiin selvittää heidän mielipiteitään nykyisten tavoitteiden motivoivuudesta ja etsiä ehdotuksia kannustaviksi tavoitteiksi.
Haastateltavia motivoi eniten mahdollisuus vaikuttaa yrityksen toimintaan. Onnistuminen omassa työssä ja se, että saa muut onnistumaan, oli myös tärkeää. Hyvän ja innostavan työilmapiirin merkitystä korostettiin. Esimiestyö ja henkilöstöhallinto nousivat haastateltavien loppukommenteissa ylitse muiden, kaikki toiminta yrityksissä kulminoituu näiden kahden ympärille. Moniportaiset tavoitemallit, missä osa tavoitteista on yrityskohtaisia, osa määritellään osastokohtaisesti ja osa on henkilökohtaisia, nähtiin parhaiten yrityksen ja omaa toimintaa tukeviksi. Suurin osa haastateltavista oli sitä mieltä, että kaikilla työntekijöillä tulisi olla kannustinjärjestelmä käytössä.
Tutkimuksen perusteella luotiin kannustava henkilökohtainen tuloskortti talouspäällikölle. Taloustavoitteet johdettiin koko yrityksen luvuista. Tietenkin yrityksen tulos voi olla mukana taloudellisissa tavoitteista, mutta parhaiten talouspäällikkö voi itse vaikuttaa kassavirtaan ja käyttöpääomaan liittyviin lukuihin. Asiakasnäkökulmasta tavoitteet pitäisi kytkeä henkilöstön työtyytyväisyyteen. Prosessin näkökulmasta tavoitteet vaihtelevat yrityksittäin. Tähän näkökulmaan ei yleispätevää mittaria erilaisille yrityksille voida luoda. Oppimisen näkökulmasta tavoitteet voisivat olla esimerkiksi vuosittain määritelty koulutusbudjetti. Kaikki muut mittarit paitsi koulutus tulisi kytkeä talouspäällikön palkitsemiseen. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että myös taloushallinnosta vastaavilla henkilöillä tulisi olla henkilökohtainen tuloskortti, jotta voidaan varmistaa heidän työmotivaationsa.