Vain mielikuvitus rajana : Sadutus ja tarinasäveltäminen musiikkipedagogin työvälineinä
Kärkkäinen, Elina (2015)
Kärkkäinen, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517700
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerrotaan eräässä päiväkodissa pidetyistä musiikillisista työpajoista, joissa käytettiin työvälineinä sadutusta ja tarinasäveltämistä. Työpajoihin osallistui päiväkodin 4-5 -vuotiaiden lasten ryhmä. Pajoissa lapset pääsivät tekemään yhteisen sadun, säveltämään ja musisoimaan. Lasten tekemistä tuotoksista koottiin musiikkisatuesitys, jonka lapset esittivät päiväkodin muille lapsille, henkilökunnalle ja lasten vanhemmille.
Työpajoissa tavoitteena oli saada lapset osallistumaan yhteiseen tekemiseen ja innostaa heitä tarinasäveltämään. Toiminnan tavoitteena oli myös vahvistaa heidän musiikillista keksintäänsä. Päämääränä oli koota heidän omista tuotoksistaan koostuva esitys ja saada harjoiteltua se esityskuntoon.
Opinnäytetyössä käsitellään sadutusta ja tarinasäveltämistä musiikkipedagogin työvälineinä ja perehdytään näihin aiheisiin tarkemmin. Tarkastelun kohteena on myös musiikillisten työpajojen kohderyhmä, 4-5 -vuotiaat lapset musiikin tekijöinä.
Opinnäytetyössä kuvataan sadutuksen ja tarinasäveltämisen mahdollisuuksia ja osoitetaan, kuinka tärkeää ja arvokasta on lapsen luovuuden tukeminen ja lasten omien tuotosten arvostaminen ja kuunteleminen. Työn tarkoituksena on tarjota uudenlaista näkökulmaa lasten kanssa tekemiseen ja innoittaa lasten parissa työskenteleviä henkilöitä kokeilemaan luovia työvälineitä opetuksessaan. Työ tarjoaa myös ideoita siihen, miten tällaista toimintamallia voisi soveltaa erilaisissa yhteyksissä.
Työpajoissa tavoitteena oli saada lapset osallistumaan yhteiseen tekemiseen ja innostaa heitä tarinasäveltämään. Toiminnan tavoitteena oli myös vahvistaa heidän musiikillista keksintäänsä. Päämääränä oli koota heidän omista tuotoksistaan koostuva esitys ja saada harjoiteltua se esityskuntoon.
Opinnäytetyössä käsitellään sadutusta ja tarinasäveltämistä musiikkipedagogin työvälineinä ja perehdytään näihin aiheisiin tarkemmin. Tarkastelun kohteena on myös musiikillisten työpajojen kohderyhmä, 4-5 -vuotiaat lapset musiikin tekijöinä.
Opinnäytetyössä kuvataan sadutuksen ja tarinasäveltämisen mahdollisuuksia ja osoitetaan, kuinka tärkeää ja arvokasta on lapsen luovuuden tukeminen ja lasten omien tuotosten arvostaminen ja kuunteleminen. Työn tarkoituksena on tarjota uudenlaista näkökulmaa lasten kanssa tekemiseen ja innoittaa lasten parissa työskenteleviä henkilöitä kokeilemaan luovia työvälineitä opetuksessaan. Työ tarjoaa myös ideoita siihen, miten tällaista toimintamallia voisi soveltaa erilaisissa yhteyksissä.