Lasten osallisuutta vahvistava pihaprojekti Savotta-aukion päiväkodissa
Halunen, Anu; Keinänen, Irja (2015)
Halunen, Anu
Keinänen, Irja
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517799
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
______________________________________________________________
Tekijät: Halunen, Anu & Keinänen, Irja
Opinnäytetyön nimi: Lasten osallisuutta vahvistava pihaprojekti Savotta-aukion päiväkodissa
Työn ohjaajat: Koivisto, Markku & Kokko, Seija
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2015
Sivumäärä 54 + 5 liitesivua
______________________________________________________________
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena projektina, jossa yhdistyvät lasten osallisuus varhaiskasvatuksessa sekä päiväkodin piha lasten toimintaympäristön kehittämiskohteena. Työn tavoitteena oli lasten osallisuuden vahvistaminen ja tarkoituksena oli selvittää minkälainen on lapselle merkityksellinen ulkotoimintaympäristö. Projekti tehtiin yhteistyössä Savotta-aukion päiväkodin kanssa ja projektin tuotoksena toteutettiin pihasuunnistus päiväkodin kevätjuhlatapahtumaan.
Projektimme toiminnallinen osuus koostui toimintakäynneistä, joiden aikana ohjasimme toimintaa pienryhmälle. Käyttämiämme lapsilähtöisiä menetelmiä olivat Gåtur-pihakävely, merkityskarttatehtävä, sadutus sekä työpajat, joissa työstettiin pihasuunnistuksen rastille unelmien pihasuunnitelmaa sekä pienoismalleja lasten ideoimista ulkoleikkivälineistä. Pihasuunnistusrastien toteutukseen pääsivät osallistumaan myös päiväkodin muut lapsiryhmät.
Opinnäytetyömme tietoperusta käsittelee varhaiskasvatusympäristöjä, lapselle ominaisia toimintatapoja sekä teoriaa käyttämistämme menetelmistä. Lasten osallisuutta lähestymme Shierin osallisuuden tasomallin avulla, joka ohjasi työskentelyämme sekä opinnäytetyömme että tavoitteiden saavuttamisen arviointia.
Lasten osallisuus toteutui ja vahvistui opinnäytetyöprojektiimme osallistumisen myötä. Lapset saivat esittää ajatuksiaan ja näkemyksiään siitä, minkälaisen päiväkotipihan he haluaisivat. Lasten toivomuksia ja ideoita pihan kehittämisestä kuunneltiin ja niiden pohjalta toteutettiin pihasuunnistus. Lapset saivat osallistua suunnistuksen suunnitteluun, toteutukseen ja kokoamiseen. Projektimme mahdollisti pienryhmän lisäksi myös päiväkodin muiden lasten osallisuuden, sillä pihasuunnistus toteutettiin koko päiväkodin yhteistyönä.
Asiasanat: lasten osallisuus, lapsilähtöisyys, varhaiskasvatusympäristö, lapselle ominaiset toimintatavat, pihasuunnistus
Sosiaalialan koulutusohjelma
______________________________________________________________
Tekijät: Halunen, Anu & Keinänen, Irja
Opinnäytetyön nimi: Lasten osallisuutta vahvistava pihaprojekti Savotta-aukion päiväkodissa
Työn ohjaajat: Koivisto, Markku & Kokko, Seija
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2015
Sivumäärä 54 + 5 liitesivua
______________________________________________________________
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena projektina, jossa yhdistyvät lasten osallisuus varhaiskasvatuksessa sekä päiväkodin piha lasten toimintaympäristön kehittämiskohteena. Työn tavoitteena oli lasten osallisuuden vahvistaminen ja tarkoituksena oli selvittää minkälainen on lapselle merkityksellinen ulkotoimintaympäristö. Projekti tehtiin yhteistyössä Savotta-aukion päiväkodin kanssa ja projektin tuotoksena toteutettiin pihasuunnistus päiväkodin kevätjuhlatapahtumaan.
Projektimme toiminnallinen osuus koostui toimintakäynneistä, joiden aikana ohjasimme toimintaa pienryhmälle. Käyttämiämme lapsilähtöisiä menetelmiä olivat Gåtur-pihakävely, merkityskarttatehtävä, sadutus sekä työpajat, joissa työstettiin pihasuunnistuksen rastille unelmien pihasuunnitelmaa sekä pienoismalleja lasten ideoimista ulkoleikkivälineistä. Pihasuunnistusrastien toteutukseen pääsivät osallistumaan myös päiväkodin muut lapsiryhmät.
Opinnäytetyömme tietoperusta käsittelee varhaiskasvatusympäristöjä, lapselle ominaisia toimintatapoja sekä teoriaa käyttämistämme menetelmistä. Lasten osallisuutta lähestymme Shierin osallisuuden tasomallin avulla, joka ohjasi työskentelyämme sekä opinnäytetyömme että tavoitteiden saavuttamisen arviointia.
Lasten osallisuus toteutui ja vahvistui opinnäytetyöprojektiimme osallistumisen myötä. Lapset saivat esittää ajatuksiaan ja näkemyksiään siitä, minkälaisen päiväkotipihan he haluaisivat. Lasten toivomuksia ja ideoita pihan kehittämisestä kuunneltiin ja niiden pohjalta toteutettiin pihasuunnistus. Lapset saivat osallistua suunnistuksen suunnitteluun, toteutukseen ja kokoamiseen. Projektimme mahdollisti pienryhmän lisäksi myös päiväkodin muiden lasten osallisuuden, sillä pihasuunnistus toteutettiin koko päiväkodin yhteistyönä.
Asiasanat: lasten osallisuus, lapsilähtöisyys, varhaiskasvatusympäristö, lapselle ominaiset toimintatavat, pihasuunnistus